Den rådande Corona-krisen påverkar alla i samhället och särskilt företagen. Efter den 11 mars, då regeringen informerade om förbudet för folksamlingar med mer än 500 personer, har luften gått ur den svenska marknaden och många företagare kämpar för sin överlevnad. Men hur ska man agera i en kris som den vi befinner oss i nu? Tillväxt Malmö har satt samman ett par punkter som vi anser är viktiga att tänka på:

1)       Bromsa & gasa samtidigt

För många sviktar kundunderlaget och därmed faller omsättningen kraftigt. Det första som måste göras är därför att se över företagets samtliga kostnader och se var man kan dra i nödbromsen. Onödiga kostnader är självklart den första posten, men för många företagare kommer även personalkostnaderna behöva justeras och samtal tas med hyresvärden för diskussion kring eventuella hyreslättnader.

Samtidigt är det viktigt att vara öppen för nya möjligheter. Förändrade beteenden, som t ex att många nu arbetar hemifrån, skapar nya behov, vilket ger affärsmöjligheter för det snabbfotade företaget.

2)       Bibehåll ett positivt och framåtriktat tankesätt

Även om det kan kännas tungt så försök att hålla humöret uppe, inte minst betydelsefullt är det för dig som ledare och chef. Du har ett stort ansvar för att lyssna in dina medarbetare som säkert också är oroade över den nya situationen och vad den kommer innebära. Kommunicera regelbundet med dem och se till att finnas tillgänglig för dem. Se också till att engagera medarbetarna i kreativa diskussioner hur ni tillsammans kan anpassa er till marknadens nya krav. Sätt upp framtidsmål och peppa varandra hur ni ska kunna gå vinnande ur stormen när den väl har bedarrat.

3)       Agera – nu!

Sitt inte och vänta på att situationen ska förändras av sig själv. Du är skepparen på båten och du måste lägga om kursen omedelbart. Var konstruktiv, men tänk på att inte förstöra strukturerna i företaget då det kan vara svårt och tidsödande att bygga upp företaget igen.

4)       Var extra kundorienterad

Att vara kundorienterad är alltid viktigt, men just under en kris är det extra viktigt att prioritera kunderna och försöka tillgodose deras behov. Kan något göras för att förbättra kundupplevelsen? Fundera igenom varje steg för att säkerställa att processen är tydlig och enkel. Kanske är det någon kund som sitter ännu värre till än du själv och om möjlighet finns att på något sätt då hjälpa dem är det en gest som sent brukar glömmas.

5)       Håll dig uppdaterad

Från såväl statlig som kommunal nivå presenteras nu åtgärdspaket för att underlätta bl a likviditetssituationen för drabbade företag. Se till att hålla koll på vad som presenteras och följ regelbundet med i nyhetsflödet för att inte missa något som just ditt företag kan gagnas av. Känner du dig osäker är du alltid välkommen att kontakta någon av affärsutvecklarna på Tillväxt Malmö.

Här kan du hitta information riktat till företag som drabbas av Corona:

Verksamt.se

For information in English

Information om korttidsarbete (korttidspermittering)

 

Trots att vi just nu närmast lever i en surrealistisk tid måste vi ändå försöka finna en ny vardag i det absurda. Livet såväl som affärslivet måste fortsätta. Inget är som vanligt, men vi måste vara kreativa, lyhörda och anpassa oss till den nya situationen.För vår vardag kommer tillbaka, även om den nog aldrig kommer vara riktigt likadan. På både gott och ont.  

Tveka inte att höra av dig till oss på Tillväxt Malmö.

No items found.
Filtrera:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Ta del av våra nyheter: