Intervjuer

Brutna löften ledde till eget företag - Intervju med VD Damir Sabani

Socionomera startades 2017 med ambitionen att förbättra och utveckla bemanningsbranschen för socionomer. Idag sysselsätter de 50 konsulter och fortsätter att växa.

June 16, 2022

Damir Sabani utbildade sig till socionom eftersom han alltid tyckt om människor och har en stark drivkraft att hjälpa. Efter att ha arbetat inom kommunen i många år tröttnade han på allt runt omkring arbete och valde att i stället ta anställning hos ett konsultbolag. Bristande transparens och löften som inte hölls fick Damir att under några år arbeta långt ifrån sin familj, vilket sådde fröet till den konsultfirman han driver idag, Socionomera.

Socionomera är ett auktoriserat bemanningsbolag som hyr ut socionomer inom socialt arbete till socialtjänster inom kommuner över hela Sverige.

– Vi hyr ut handläggare och chefer för myndighetsutövning och våra konsulter arbetar i hela landet, från nordligaste norr till här i Skåne.

Damir är själv utbildad socionom och har jobbat med socialt arbete sedan 2004.

– Först började jag som anställd på Malmö stad som socialsekreterare. Efter 11 år ville jag testa på något nytt och bestämde mig därför att bli konsult.

Som konsult jobbade Damir på tre olika orter i Småland och trivdes bra på de olika arbetsplatserna.  

Viktigt med ärlighet i bemanningsbranschen

Ändå var det just upplevelserna som konsult som fick Damir att börja tänka i banorna av att starta sin egen konsultverksamhet.

– Jag märkte att det saknades transparens inom branschen och det är något jag har velat ändra på i mitt företag. När jag tog jobbet som konsult sades det att jag skulle få jobb i närheten av Malmö, vilket lät bra på grund av min familjesituation med små barn hemma. När jag väl fick mina uppdrag visade det sig att de inte alls var inom pendlingsavstånd utan det fick bli veckopendling.

Trots att Damir trivdes väldigt bra med själva arbetet han fick utföra på sin arbetsplats var det en tuff situation att vara ifrån familjen, speciellt när barnen var sjuka.

– Ett bemanningsbolag ska i min mening vara transparenta och ärliga från första början. Inte sälja in guld och gröna skogar utan berätta precis vad som gäller. En annan sak som jag absolut inte ville göra i mitt bolag var att pressa konsulterna till att ta uppdrag de inte ville ha.

Inom bemanningstjänsten kan man antingen vara visstidsanställd, vilket innebär att man kan välja att inte ta uppdrag som ligger långt borta, eller fast anställd. Att vara fast anställd innebär att du måste ta de uppdrag du erbjuds för att ha rätt till din garantilön.

– Så här ser det ut i bemanningsbranschen för socionomer, men det blir problematiskt när företagen lovar en fast anställd person att denne inte behöver flytta långt, men sedan inte kan hålla det löftet. Det är jätteviktigt att vara helt transparent från första början så att alla vet vilka villkor som gäller.

Transparanta, snabba och smidiga

Konkurrensen är stor inom bemanningsbranschen och det finns många företag som hyr ut socionomer. För att särskilja sig från övriga arbetar man på Socionomera efter ett tydligt motto.

– Vi ska vara transparanta, snabba och smidiga. Dessutom lägger vi stor vikt vid att ha arbetsmiljöuppföljning med våra konsulter för att se att de trivs och har det bra på sin arbetsplats med lagom arbetsbelastning. Vi vill att våra konsulter ska vara hållbara i branschen och att de ska tycka om att vara konsulter.

En risk inom konsultbranschen är, enligt Damir, att kunden har alltid rätt mentaliteten kan bidra till att konsulten får en alltför stor arbetsbelastning.

– Vi sticker ut på så sätt att vi vill skydda våra konsulter och det har till och med blivit så att vi valt att inte fortsätta samarbetet med en kommun som inte brydde sig om arbetsmiljön för våra konsulter.

Många fördelar att arbeta som konsult för den som gillar variation

De flesta som väljer att arbeta som konsulter gör det för att de ska kunna ägna sig helhjärtat åt det sociala arbetet och ”slippa” allt runt omkring så som organisationssnack, APT (arbetsplatsträffar), ta rollen som skyddsombud eller dylikt.

– Så var det för min egen del också, berättar Damir. Jag blev socionom för att jag vill hjälpa människor. Jag ville ägna mig åt mina utredningar, inte sitta i en massa APT som äter upp värdefull tid.

Som konsult är man inte med på arbetsplatsträffar som hålls på arbetsplatsen och får därigenom ett tydligare fokus.

– Lönen är en viktig faktor och den ligger ofta betydligt högre än vad man kan få inom kommunen.

I och med att konsultrollen ofta kräver att man reser och flyttar mycket, uppdragen är i snitt mellan 6-12 månader långa, är den typiske yrkeskonsulten en äldre person som är äventyrligt lagd och har utflugna barn.

– Många tycker att det är spännande att under en tid få prova på att arbeta inom olika kommuner spridda över landet.

Snabb tillväxt

Damir startade företaget i slutet av 2017 och hyrde till en början enbart ut sig själv.

– Den riktiga starten för företaget var först 2019 då jag anställde min första konsult. Idag är vi 50 konsulter. Av dem är ca hälften egenanställda, det vill säga att de arbetar under eget företag men får sina uppdrag från oss.

Utöver Damir själv som är VD och de 50 konsulterna arbetar Dalia Sager som konsultchef.

– I augusti tillsätter vi ännu en konsultchef då Zaid Hamza ansluter sig till teamet, vilket vi ser fram emot.

Alla som arbetar på Socionomera, oavsett om det är som konsulter eller konsultchefer, är utbildade socionomer.

Ingjuter mod och får saker att hända

Damir fick först höra talas om Tillväxt Malmö av sin svåger Niclas Wate som fått affärsutveckling av Tillväxt Malmö med sitt företag ROI Rekrytering.

– Jag pratade med Niclas om att jag gärna ville ha en mentor eller ett bollplank för att diskutera frågor i företaget och då föreslog Niclas att jag skulle höra av mig till Tillväxt Malmö.

Sagt och gjort, Damir hörde av sig och nu, ett knappt år senare, har det hänt mycket i företaget. En gång i månaden träffar Damir sin affärsutvecklare Peter Öhrbom och tillsammans går de igenom vad som behöver göras för att leda företaget i den riktning som Damir önskar.

– I början fokuserade vi mycket på att ringa in själva produkten, nyckelkunderna och våra värderingar. Det handlade mycket om att tänka ut vad det är vi står för och vad vi vill. Då hade jag ju redan drivit företaget i ett par år men inte riktigt tagit mig tid att formulera dessa saker.

När Damir och Peter började träffas hade företaget 10-15 konsulter. En av anledningarna till att de har kunnat öka antalet konsulter raskt är att de mer administrativa bitarna har underlättats och på så sätt frigjort tid.

– Peter ingjuter ett slags mod i mig, som jag visserligen har en grund av från början, men han förstärker det. Exempelvis tyckte han att det var dags för ännu en konsultchef strax efter det att jag anställt den första, vilket skrämde mig först, men efter att ha funderat på det ett varv så kändes det självklart i och med att vi hade fått in så många konsulter.

Damir beskriver sig själv som väldigt kostnadsmedveten och valde fram till förra hösten att inte investera i kontorsplats utan arbetade hemifrån.

– I september förra året anställde jag min första konsultchef, vi flyttade in på ett kontor och skaffade ett CRM-system. Jag visste faktiskt inte vad det var förrän Peter tyckte att jag behövde ett sådant. Innan det satt jag med min egensnickrade databas för att hålla ordning. Idag sparar vi mängder med tid genom att ha allt samlat i vårt CRM. Vi kan skriva avtal digitalt vilket påskyndar affärer. Ibland är det så att jag behöver ett antal knuffar från Peter innan jag slutligen genomför vissa förändringar, så det är tur att han har tålamod med mig.

Utökar sin verksamhet

Nyligen startade Damir upp ett nytt bolag som ska ägna sig åt familjehemsvård.

– Vårt mål är att vi ska bredda verksamheten, till en början med familjehem men framöver vill vi också gärna in på andra områden för att kunna bli en helhetsleverantör till socialtjänsten med specialistkunskap inom alla delar.

Utöver det har Damir planer på att Socionomera även ska bredda sig in i andra branscher.

– Vår mission är att det ska vara enkelt att bry sig. Och att bry sig är det ju många yrkesgrupper som gör, så som läkare, sjuksköterskor med flera. Vår drivkraft är att underlätta för alla organisationer och yrkeskategorier som vill bry sig – göra livet lite enklare för dem helt enkelt.

No items found.
Filtrera:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Ta del av våra nyheter: