Intervjuer

Från Maxa Malmö till Draknästet! Intervju med Konkral

Tillväxt Malmö-företaget Konkral pitchade förra veckan sin idé för drakarna i SVT:s draknästet. Läs intervjun med VD Tobias Bindemo-Strömsten här!

September 4, 2023
Från Maxa Malmö till draknästet! I torsdags fick vi se Tobias Bindemo Strömsten, VD för Konkral i Malmö, pitcha i SVT:s draknästet för drakarna Lena Apler, Shervin Razani, Sara Wimmercranz, Jonas Tellander och Fredrik Eklund. Tillväxt Malmö fick chansen att intervjua Tobias dagen efter avsnittet. 

Hej Tobias! Hur känns det så här dagen efter att programmet har sänts? 

Det känns väldigt bra! Att se programmet på teve var otroligt kul och vi märker redan nu att vår medverkan inneburit ett bra genomslag. Det har varit en hektisk period då vi såklart velat dra fördel av den mediala uppmärksamhet som Draknästet innebär. Vi passade på att lansera vår nya hemsida i veckan och vi kör en kampanj med halva priset på microcement just nu, och vi är glada över att programmet lett till ett ökat intresse. Nu när byggbranschen går ner satsar vi på att ställa om mer till business to consumer, vilket denna satsning är en del av. Vi är glada över att fler fått upp ögonen för oss genom Draknästet.

Programmet spelades in i mars, vad har hänt sedan dess? 

Flera av de satsningar jag pratade om i Draknästet har vi redan kunnat genomföra, vilket känns fantastiskt då det var insatser vi tänkte göra först när vi hade en drake ombord som kunde möjliggöra detta finansiellt. Nu senast har vi lanserat ett planeringsverktyg online, så att kunder själva kan gå in och göra materialberäkning till sina projekt. Eftersom vi lyckats med många av satsningarna redan kan vi använda den här investeringen för att nå ut till ännu fler. 

Du var med och sökte till Maxa Malmö år 2020. Hur skulle du beskriva den upplevelsen? 

Jag var med och pitchade till Maxa Malmö vilket gick bra, men Jan-Erik Bengtsson tyckte inte att det var rätt för oss i fasen vi befann oss i då. Istället erbjöd han oss ett mentorskap med Tillväxt Malmö, vilket var precis vad vi behövde. Jan-Erik kopplade även ihop oss med Linda Rosdahl, varumärkeskonsult på Curious Cone, som hjälpte oss förtydliga vad vi gör, varför vi gör det och hur det påverkar varumärket. Hon gav oss rådet att bli nummer ett bland badrum vilket vi tog till oss av - 8 av 10 projekt vi levererar till är badrumsprojekt. 

Hur skulle du säga att ditt samarbete med Tillväxt Malmö har bidragit till var Konkral är idag? 

När jag först träffade Tillväxt Malmö var varken jag eller bolaget redo för att ta in en extern part, oavsett om det hade varit en investerare eller partner. Vi saknade tydligheten som vi har idag kring vad vi gör och varför. Supporten från Jan-Erik och Tillväxt Malmö har gjort att vi kunnat fokusera på rätt saker, tänka mer långsiktigt och strategiskt. Tillväxt Malmö har tagit oss dit vi är idag, där vi blivit redo att ta in en drake som kan hjälpa oss vidare ännu mer. Det har varit otroligt värdefullt och något jag verkligen kan rekommendera till andra. 

Hur ser vägen framåt ut nu? 

Vi märker av ett stort intresse från färgbutiker, grossister och stora byggvaruhus, och ambitionen är att finnas på hyllan mer eller mindre rikstäckande i början av nästa år. Därför lägger vi fullt fokus på att sprida vår produkt och göra den tillgänglig för många fler. Vi har också fokus på att skapa content, vi har redan släppt produktfilmer och nästa vecka släpper vi instruktionsfilmer som tar kunden genom alla steg som behövs för att lägga microcement. Vi vill göra det enkelt för gemene man att lägga microcement, oavsett om man är privatperson eller hantverkare. 

Konkral AB är en utav Nordens ledande tillverkare av microcement. Microcement kan användas på många olika ytor men lämpar sig extra bra för badrumsrenovering. Se när Tobias pitchar för drakarna här!

No items found.
Filtrera:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Ta del av våra nyheter: