Seminarier

Värdeskapande digitalisering

Det blev en digital morgon på många plan då vi tillsammans med Sara och Mattias från Sigma IT sände en digital föresläning om värdeskapande digitalisering.

November 12, 2020

Tidig morgon i ett illgrönt rum. Man kan undra var man har hamnat? Pandemin försätter oss i många nya situationer, så även när vi söker nya vägar att nå ut till våra kunder, företag och nätverk. Och då händer det att man rätt som det är befinner sig i ett illgrönt rum för att webbsända en föreläsning.

Mattias Berglund och Sara Zakariasson gör sig redo för sin digitala föreläsning.

Så var fallet för Sara Zakariasson och Mattias Berglund, båda konsulter på Sigma IT, som igår morse höll sin föreläsning om värdeskapandedigitalisering för ett gäng intresserade digitala deltagare i det gröna rummet, vilket alltså är en inspelningsstudio hos ColibriContent. Föreläsningen är den andra delen i Tillväxt Malmös föreläsningsserie Tillväxt idet nya normala.

- Allt som går att digitalisera kommer att digitaliseras. Frågan är inte om utan när detta sker och vem som kommer att dra nytta av denna digitalisering, inleder Sara och Mattiasmorgonen.

Det finns en uppsjö av exempel på områden som blivit digitaliserade, ett konkret sådant exempel är musik.

- Musik har varit analogt i många år men nu har vi gått över till en helt digital lösning, berättar Mattias. Ett annat enkelt exempel är bilder som vi idag har väldigt digitaliserat och lättillgängligt i vår mobiltelefon.

Går det då att digitalisera alla områden? Inte riktigt, Sara berättar att det finns områden där digitalisering, av naturliga skäl, är svårare så som exempelvis ledarskap, kreativitet, flexibilitet och emotionella förmågor.

Ökad digitalisering i pandemins fotspår

Coronapandemin har skyndat på digitalisering kraftigt. Vi ombeds jobba hemifrån vilket har lett till en mycket snabb omställning.

- Det är inte bara vi människor som har anpassat oss, även tekniken har hängt med. Plattformar har anpassats och ny funktionalitet har släppts för att skapa värde för oss som kunder och användare, berättar Sara.

Denna snabba digitala omställning har gett många digitala företag en rejäl ökning i antalet nya kunder.

- För drygt ett år sedan hade det digitala mötesverktyget Zoom 10 miljoner mötesdeltagare per dag. I april var den siffran uppe på 300 miljoner mötesdeltagare per dag, berättar Sara. Den generella e-handeln har ökar med 49% i år då människor utför mer av sin shopping bakomskärmen. Tittar man på Malmöföretaget Boozt så justerar de upp sin prognos till att öka med ungefär 20-25% i omsättningstillväxt detta året, ett tydligt tecken på att vi handlar mer mode online i år än tidigare.

AI – artificiell intelligens

AI-begreppet är vida använt och syftar till en smart dator, superdator, som kan samla in data, lära sig och dra slutsatser av datan samt genomföra åtgärder för det.

- Utvecklingen av våra datorer har ökat väldigt mycket, detsamma gäller mängden data som finns att tillgå idag. Detta är två viktiga anledningar till att AI har blivit så populärt. Sedan har molntjänster bidragit till att vi kan bygga applikationer till rimliga priser, berättar Mattias.

AI är idag en viktig komponent i vår vardag. Inom vissa avgränsade områden är AI bättre än vi människor på att lösa vissa uppgifter.

- De är dock inga generella genier. Vi människor är fortfarande bättre på att lösa det mesta hyfsat bra, berättar Sara.

Mer liv på mindre tid

I Sverige har 98% tillgång till wi-fi hemma och 92% hartillgång till en smartphone. Men desto mer uppkopplade vi blir och hartillgänglighet överallt desto svårare blir det för oss att ta till oss saker och ting.

- Guldfisken har simmat om oss när det gällerkoncentrationsförmåga. Man brukar säga att en guldfisk kan koncentrera sig i 9sekunder, vi människor är sedan 7 år tillbaka nere på 8 sekunder.

 

Lyckade digitaliseringsprojekt

- BankID - app för digital legitimering. Används för att logga in på viktiga samhällstjänster såsom bank och myndigheter. Används idag av 8,2 miljoner kunder.

- Skånetrafiken – kollektivtrafik i Skåne, säljer idag 80% av sina resor via sin app.

- Swish – digitalt betallösningssystem förmobilen. I augusti i år var 7,6 miljoner människor anslutna till Swish och man slog även rekord i antalet transaktioner under ett dygn – 3 109 761st.

- Lifvs – en obemannad digital dagligvarubutik som låter dig öppna upp butiken med BankID och handla de varor du behöver, när som helst på dygnet.

Både Coop och Willys testar just nu så kallade scan &pay koncept där man använder sin telefon för att skanna och betala för sinavaror. Tanken är att det ska vara smidigare och roligare att handla.  

Gemensamt för lyckade digitaliseringsprojekt är att de lyckats skapa värde för användare genom att vara enkla och intuitiva samt lösa kundens problem eller tillgodose ett behov. Och trenden är tydlig, vi går i rask takt framåt mot ökad digitalisering inom en stor rad branscher. Hänger din bransch med i utvecklingen?

Denna föreläsning med Mattias Berglund och Sara Zakariasson var del 2 i Tillväxt Malmös föreläsningsserie Tillväxt i det nya normala.

Del 1, Trendspaning - det nya normala med Jan Sturesson

Del 3, Tillväxtstrategier i kristider, med Thomas Ahrens

Del 4, Försäljning i det nya normala, med Hasse Olsson

11/2 - Del 5, Hållbar organisationsutveckling, med Suzan Hourieh Lindberg

Kommande föreläsningar, webbinarier och samtal

No items found.
Filtrera:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Ta del av våra nyheter: