Axxa

Effektiv marknadsföring för företag i tillväxtfas

Anna Sandahl, marknadschef på Resultify, ger sina bästa tips på effektiv digital marknadsföring till tillväxtföretag.

December 14, 2017

Hur gör du som ägare eller ledare i ett mindre företag effektiv marknadsföring som ger nya kunder? Hur kan du prioritera, och vad bör du fokusera på? Under ett frukostseminarium hos Tillväxt Malmö gav Anna Sandahl, marknadschef på Resultify, sina bästa tips till tillväxtföretag – här är ett axplock.

Vi har tidigare publicerat tre snabba tips för dig som driver ett mindre företag och som vill hitta fler kunder på nätet. Under frukostföredraget hos oss på Tillväxt Malmö stod det klart att många ägare och ledare i mindre företag med potentiellt snabb tillväxtkurva framför allt har två huvudsakliga funderingar när det kommer till marknadsföring:

  1. Hur vet jag vad som egentligen fungerar för just mitt företag?
  2. Vilka är egentligen mina målgrupper och hur anpassar jag min marknadsföring till dem?

Anna Sandahl berättade marknadsföringsstrategin för mindre företag ofta är nära sammanvävd med produkt- och affärsutvecklingen, och hänger samman med diskussionen om paketering, erbjudande och företagets DNA/identitet. – För att effektivisera sin marknadsföring gäller det att, långt innan du börjar fundera över kampanjtexter, bilder och budget, fundera över dina målgrupper och vilket värde din marknadsföring kan ge dem.

Välj så smal målgrupp som möjligt

Marknadsföring i dag handlar nämligen inte bara hårda reklambudskap, utan om att bjuda kunderna på gratis affärsnytta för att locka in dem i sina kanaler och visa expertis.

– Ett mindre företag som snabbt vill ta en stor marknad bör jobba med en så smal målgrupp det bara går, utan att för den sakens skull vara rädd att exkludera andra kunder, de kan komma senare. Nu gäller det att hitta starka ambassadörer – en skara tongivare som kan sätta trenden.

Det smala målgruppstänket ska även genomsyra inställningarna i Facebook-annonseringen, LinkedIn-inläggen, nyhetsbrev och så vidare. Välj så smala målgrupper du kan innan annonsverktygen varnar för att de är FÖR smala.

– Lika viktigt är att sätta en rutin för att mäta resultatet. En gång i månaden är lagom. Mät hur det har gått – antingen i sociala mediers egna statistikverktyg för företagssidor, eller i Googla Analytics. Gör mer av det som fungerar i din önskade målgrupp.

Anna Sandahl pratar om marknadsföring på Tillväxt Malmös frukostseminarium

Frågorna alla entreprenörer bör ställa sig om marknadsföring

För att kunna skapa effektiv marknadsföring för ett mindre företag bör man enligt Anna Sandahl ställa sig själv vissa strategiska frågor. Några sådana är:

1. Vad vore allra jobbigast om våra konkurrenter gjorde i sin marknadsföring nu?

Denna fråga bör generera en 3-4 olika idéer på potentiella konkurrenshot, som ni självfallet så fort som möjligt ska sjösätta själva. Gör det innan någon annan gör det! Ofta är det lättare att knäcka idéerna om man tänker för en konkurrent, än om man tänker för sitt eget företag.

2. Vilken Google-fråga vill jag ska leda mina potentiella kunder till min hemsida?

Är det t ex "Köp konsertbiljetter i Malmö" eller "Frisörsalong Malmö"? Se till att din hemsida är fylld av innehåll, sökmotoroptimerade texter, bilder och annat innehåll som både innehåller och besvarar just den frågan. OBS! Se till att ha med ortsnamnet i allt ditt innehåll, i detta fall Malmö. Jätteviktigt för rankingen på Google (så kallat "lokalt sök").

3. Hur kan våra befintliga kunder få synas i marknadsföringen?

Case, case, case. Visa vad andra tycker om ditt företag, intervjua dina kunder, publicera inlägg i sociala medier och be dem att tagga dig. När man fortfarande är ett litet företag är varje nöjd kund guld värd att lyfta och ger bra storytelling!

No items found.
Filtrera:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Ta del av våra nyheter: