Axxa

Så kommunicerar du framgångsrikt med dina kunder på LinkedIn

Säljare behöver ta klivet ut på sociala medier. Men hur använder man LinkedIn för att kommunicera framgångsrikt med sina kunder?

March 19, 2018

SÅ KOMMUNICERAR DU FRAMGÅNGSRIKT MED DINA KUNDER PÅ LINKEDIN var temat på förra veckans frukostföreläsning som vi hade i loungen hos vår samarbetspartner PwC. Talare var Johan Åberg, VD och konsult på den digitala byrån Nivide med specialistkompetens inom bl a LinkedIn och social selling. Här bjuder vi på en kort sammanfattning för dig som inte hade möjlighet att vara på plats denna morgon i PwCs lokal med fantastisk utsikt över Malmö.  

Johan Åberg från Nivide föreläser på Tillväxt Malmös frukostarrangemang hos PwC

74% av kunderna gör mer än hälften av sin research i digitala kanaler innan ett köp och är ofta mer pålästa än säljarna själva. Detta ställer nya krav på dagens säljare som behöver ta klivet ut i sociala medier. Nuförtiden räcker det inte med att företaget i sig själv gör inlägg på exempelvis LinkedIn utan inläggen får en annan spridning och effekt om det är medarbetarna själva som lägger ut dem på sin personliga profil. För som vi hört så många gånger tidigare gör vi, även 2018, affärer med människor och inte med företag.

Medarbetare som LinkedIn-ambassadörer

Företag kan inte kräva att medarbetarna publicerar inlägg på sin personliga profil, men Johan Åberg menar att det är en win-win situation för företaget och medarbetaren. Genom att dela med dig av företagsrelaterad relevant information bygger du ditt eget personliga varumärke och låter inte bara LinkedIn fungera som ett CV. Undersökningar har visat att räckvidden blir sex gånger högre när anställda delar innehåll i sociala medier!

Men hur ska vi nå ut i det totala mediebruset när vi möts av 3-5 000 reklambudskap varje dag? Johan Åberg berättade att vi måste gå från att publicera reklambudskap till att skapa ett värde för kunden och verkligen sätta kunden i fokus. Försök sätta er in i kundens utmaningar och bidra med kunskap, tips och inspiration. En bra tumregel är att 80% av inläggen på LinkedIn ska skapa värde och max 20% av inläggen ska vara om oss själva. En betraktare bedömer normalt inläggen på några millisekunder så tänk noga igenom ditt inlägg och försök skapa intressant och uppseendeväckande innehåll.

Vad är syftet med din närvaro på LinkedIn?

För att lyckas på LinkedIn är det viktigt att tänka strategiskt. Vad är syftet? Vad vill du uppnå med din närvaro på LinkedIn? De företag som lyckas bäst med sina sociala medier satsningar är de som har avsatt tid och resurser för strategiarbetet och tagit fram en plan för hur det ska fungera. En plan som kan följas av marknadsavdelningen, men även en plan som innehåller inlägg som de enskilda medarbetarna kan publicera i sina egna kanaler. Då algoritmer hela tiden förändras och det därmed blir svårare att nå ut uppmanade också Johan Åberg företagen till att bygga upp sina egna ägda kanaler som hemsida, nyhetsbrev och blogg. Här har du som företag fullständig kontroll.

Deltagare på frukostföreläsning om LinkedIn

No items found.
Filtrera:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Ta del av våra nyheter: