Styrelseproffset Thomas Ahrens är grundare av tillväxtkonceptet som använts av hundratals snabbväxande företag. Han ligger också bakom Tillväxtlistan, som rankar snabbväxande företag över hela Sverige, och utbildar styrelser och företagsledningar i konsten att växa snabbt. Vad är det styrelsen ska tänka på när företaget växer?

Styrelseproffset Thomas Ahrens

Med åtta VD-och styrelsenätverk har Thomas Ahrens kontakt med Sveriges snabbast växande bolag. Han har hjälpt många i sitt styrelsearbete och sett de vanligaste utmaningarna på nära håll. Thomas Ahrens menar att det framför allt är tre saker som man måste tänka på som styrelse i ett tillväxtbolag.

Styrelsearbete i tillväxtföretag är som ett racinglopp

- Tänk på racingvärlden, säger han. Styrelsearbete är som ett lopp. Det finns en förare, en teamchef, en depå, och du har publiken på läktaren. Då är tipset att se till att styrelsen är i depån och håller koll på loppet och ger föraren fullt stöd. Inte fly upp på läktaren när det går fort eller ta över ratten.

Styrelsen i tillväxtföretag är som tre bollar

Det andra tipset är att se ägare, styrelse och vd/ledning som tre bollar. I små bolag är dessa ofta samma personer men när man blir större måste man inse att alla kanske inte ska vara med i ledningen längre. Det är alltså inte säkert att det är samma gäng som ska driva det stora bolaget som drev det lilla. Det är viktigt att man ser dessa olika bollar som tre olika forum, säger Thomas Ahrens. Här lyfter han hur viktig styrelseordförandens roll är. En riktigt bra styrelseordförande kan få allt att fungera – en dålig kan få allt att krackelera. Det som utmärker en bra styrelseordförande är den som får alla tre bollarna i synk, menar Thomas Ahrens. Det går inte att bara se sig som en mötesledare. Styrelseordförande är den som binder ihop alla frågor och ser till att helheten fungerar. Tyngd i kombination med fel intuition kan verkligen ställa till det.

Det tredje tipset är välja en styrelse med rätt affärsförståelse och rätt intuition.

- I snabbväxande företag finns otroligt många män, för det är oftast män, som har erfarenhet från mogna företag och som har en intuition som utvecklats under fyrtio år. Det är bra om man ska jobba just med mogna företag – men intuitionen stämmer inte alls för snabbväxande företag. Därför kan en erfaren styrelseordförande som är duktig på att argumentera, men som har en intuition som inte stämmer skapa stor oreda i ett tillväxtföretag, menar Thomas Ahrens.

- Styrelseordföranden måste förstå affärslogiken för tillväxtföretag och ha intuition för just sin bransch. I vissa bolag kanske man pratar cykler om fem år medan det i ett tillväxtföretag kan röra sig om cykler om fem dagar. Fel erfarenhet kombinerat med tyngd kan verkligen ställa till det, säger Thomas Ahrens.

No items found.
Filtrera:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Ta del av våra nyheter: