Intervjuer

Samtal med Årets Tillväxtentreprenörer om tillväxt, utmaningar och externt kapital.

Vad har gjort deras företag så framgångsrika och varför tycker de båda att mångfaldsarbete är viktigt, detta och mer i vår sammanfattning från samtalet.

November 4, 2021

I förra veckan hade vi glädjen att anordna ett frukostsamtal tillsammans med de båda pristagarna av Årets Tillväxtentreprenör 2021 – Rebecca Larsson och Talal Alshammari. Inför en intresserad skara gäster modererade Tillväxt Malmös verksamhetsledare och affärsutvecklare Jan-Erik Bengtsson samtalet med de båda e-handlarna.

Hälsosam mat genererar stor omsättning

Rebecca, berätta vad ni gör på RawFoodShop.

- Vi är ett familjeföretag som startade för drygt 10 år sen. Fokus när vi öppnade var nischat till rawfood, alltså ekologisk mat som inte hettats upp över 42 grader. Det fanns inte så mycket produkter på den svenska marknaden just då. Jag rekognoserade mycket innan vi startade, var bland annat i USA där Rawfood varit stort en längre tid. Idag säljer vi vegansk mat, glutenfritt och superfoods och vi har även utökat med kroppsvårdsprodukter.

Hur går det för er?

- Vi har brutet räkenskapsår och har precis lämnat in vårt senaste bokslut, det hamnade på 85 miljoner i år. Det är en ökning med 49%, berättar Rebecca.

Ni fokuserar på e-handel?

- Ja, till största del. Tidigare har vi haft tre butiker. En i Strömstad som vi fick lägga ner i och med pandemin, sen hade vi en i Lund men det var lite för nära vår huvudbutik som vi har här i Malmö. Så idag är det bara vår Malmöbutik som finns kvar. Tiden räcker inte till allt så man måste fokusera.

Ni arbetar med tre varumärken?

- Ja, Rawfoodshop var det första, sedan kom Bagerina med glutenfritt och lågkolhydratsmixer och sedan Herbaveda som vuxit fram ut ayurvedan. Det är ett holistiskt synsätt där man binder samman mat och hälsa med örter och kryddor. Vi importerar från hela världen och paketerar under eget varumärke. Vår e-handel driver vi ifrån huvudkontoret i Malmö och har lager och logistik i Svängsta, Blekinge.

At a glance - Rawfoodshop

Idén som föddes ur den egna klantigheten

Talal, i din motivering till Årets Tillväxtentreprenör 2021 står det att du fick idén till ditt företag från din egen klantighet, förklara!

- Ja, hela idéen föddes ur att jag tappade min telefon och den gick sönder. Jag lämnade in den på lagning och det tog ca två veckor innan jag fick tillbaka den och kostade en mindre förmögenhet. Två veckor senare hände det igen och jag stod där ännu en gång med trasig telefon. Det fick mig att tänka att det måste finnas ett bättre alternativ. Jag började letade på nätet och hittade en halvskum sida från utlandet som jag beställde ifrån och lyckades pilla dit en ny skärm på min telefon. Detta var runt 2015-2016.

Du hade ett annat arbete då?

- Jag jobbade på en av storbankerna och hade gjort så i ca tio år. Så företaget var något jag skötte från mitt vardagsrum i början. Uppenbarligen fanns det ett behov – alla känner ju någon som går runt med en trasig skärm eller ett dåligt batteri.

Beskriv vad ni gör.

- Vi fokusera på allting runt en mobiltelefon. Vi säljer alltså inte själva mobiltelefonen men allt som kan förlänga dess livstid. För 1 ½ år sedan hade man sin telefon i snitt ca 18 månader. Idag är det dubbelt så lång livslängd. Det beror dels på bristen på nyheter, det händer inte så mycket nytt samt att människor blir mer och mer medvetna om miljö. Det krävs 85 kg avfall för att producera en mobiltelefon.

Ni har växt dramatiskt på de senaste fem-sex år.

- 2018 slog vi ihop Teknikdelar, som jag drev här nere i Malmö, med Spares, ett bolag i Stockholm som var fokuserat på B2B. Vid den tiden omsatte företagen ungefär 100 miljoner vardera. Sedan dess har vi mer än dubblat omsättningen.

Ni kör 100% e-handel?

- Ja, och har varit så hela tiden. Spares.se är vår B2B portal där vi servar allt från mindre butiker till e-handlare över hela Europa. Teknikdelar.se är B2C och säljer i hela Norden. Det är förvånansvärt många som vill laga sina telefoner själva idag. Vi har idag över 20 000 produkter i sortimentet och skickar fler än 3 000 paket från vårt lager här i Malmö.

At a glance - Spares Nordic

Vad tror ni är anledningarna till att ni växt så kraftigt med era båda företag?

- Vi har arbetat strategiskt och haft en bra plan framåt, berättar Rebecca. Man får lov att ta på sig lite större kläder och tänka lite större, förbereda sig för att växa.

- För vår del har det varit timingen, säger Talal och fortsätter. Och att det blev som en besatthet för oss, det vi gjorde skulle vi göra ännu bättre. Men det tar sin tid, man behöver investera både tid och pengar för att kunna växa.

På tal om tid och timing, Rebecca du berättade tidigare för mig att det aldrig är för sent att starta.

- Jag är snart 60 år och tycker inte att man bör titta så mycket på ålder. Alla kan göra det när man vill och i vilken ålder man vill. Jag ser inga begränsningar och tycker snarare att jag samlat på mig mycket erfarenhet genom åren som jag har nytta av idag. Jag har vågat väldigt mycket under min entreprenörsresa och det tror jag är viktigt, sen har det såklart blivit en del misstag också men så måste det få vara.

- Ja, listan över misstag kan göras lång, fyller Talal i.

Har ni definierat era idealkunder och hur de ser ut?

- För vår del är det en person med teknikintresse, för det krävs ju att man ska våga skruva på sin telefon, säger Talal. De som sticker ut i vår målgrupp är män emellan 25-50 år, det är den största målgruppen.

- Vi har många olika kundgrupper. I början var det mer veganer men nu har hälsotrenden spridit sig och mer eller mindre alla vill äta mer grönt och hälsosamt. Men vi har mest kvinnor i 35 års åldern i storstadsregionerna.

E-handel brukar innebära mycket marknadsföring – stämmer det in på er?

- Lite väl mycket, säger Talal och ler. Vi lägger flera miljoner i månaden på marknadsföring men försöker hela tiden hitta nya vägar så att vi kan spara. I och med att vi kan mäta allting arbetar vi helt datadrivet i alla beslut, från vilket sortiment vi ska ha till prissättning.

Ni befinner er båda i konkurantutsatta branscher – vad gör er unika gentemot era konkurrenter?

- Vi äger hela produktionen och kan jobba med korta och snabba serier, säger Rebecca. Det gör också att vi kan ställa om snabbt och anpassa oss till kunden. Det är en styrka.

- Vi är någorlunda nischade och konkurrerar inte med exempelvis Elgiganten som säljer slutprodukten. Vi är nära marknaden, håller koll på vad som behövs och så har vi ett väldigt duktigt team som kan hjälpa kunden om det uppstår problem. Vi har exempelvis flera mobiltekniker som kan bistå med hjälp när man ska laga sin telefon.

Talat och Rebecca vid prisutdelningen på Maxa Malmö den 15 oktober 2021.

Ni har båda väldigt fina tillväxtkurvor, har det sett ut så hela tiden?

- I början var det lite kärvt när man skulle göra allting själv. Jag är entreprenör men ingen förvaltare så jag tog in bokföringshjälp som inte var så kunnig och fick en skuld som jag inte hade räknat med. Det blev revision, men jag lyckades ta mig ur det. Det var inte roligt men jag lärde mig vikten av att ta in någon som verkligen kan ekonomi.

- Vi har också haft vissa tuffa stunder, säger Talal. Särskilt under 2017 då en tillverkare, den största i världen som inte är särskilt glad för vår existens, skickade en ett flertal hot om stämningar. Som tur var har vi inom EU ett starkt skydd som innebär att tillverkare inte får begränsa någon att kunna laga sin telefon, bil eller liknande, så vi lyckades överleva.

Har ni påverkats av pandemin?

- Folk har handlat mer på nätet, säger Rebecca. Vi har sett en ökning.

- Vi märkte av en nedgång i vårt B2B segment i och med att vi säljer över hela Europa och många länder drabbades av nedstängningar, säger Talal. Men det vägdes upp av en tillväxt på B2C, så vi lyckades nå samma omsättning 2020 som 2019.  

Vad har ni haft för utmaningar med att växa?

- Det har varit många. För det första önskar man att det fanns fler timmar på dygnet och det andra är ett tips, nämligen att ta in hjälp tidigt. Bolla gärna med någon som har gjort resan och som kan hjälpa till vid olika vägval, säger Talal.

- Hitta kompetent personal är viktigt, säger Rebecca. När man växer går det inte att hålla koll på allting själv. Man ska ha fokus på det man är duktig på.

Ni har båda ett mångfaldstänk, berätta lite mer om det.

- Vi måste spegla staden och Malmö är mångfald, så det gör vi inom samtliga avdelningar när det gäller bakgrund och kön, berättar Talal. Det är kul att se personer som kanske inte varit i Sverige så länge har lärt sig språket, tagit körkort och köpt sin första lägenhet. Det är fint att kunna hjälpa människor in i samhället.

- Vi har 80% kvinnor i företaget och har många nyanlända kvinnor som har fått jobb hos oss, framför allt i Svängsta, berättar Rebecca.

Vad har ni för drivkrafter?

- För min del bottnar det i ett intresse, berättar Rebecca. Jag nördar ner mig och lär mig, vilket jag ser som en förutsättning eftersom man måste förstå sin marknad.

- Att vara bäst på det vi gör, svarar Talal. Det finns absolut en tävlingsinstinkt med.

Ni har tagit in externt kapital Talal, berätta hur ni tänkte då?

- Vi var inte i behov av det just då men blev uppvaktade och insåg att det kanske var dags att ta in någon med kompetens och kapital för att kunna växa snabbare och mer. Vi gjorde kanske lite för tidigt men det är inget jag ångrar idag.

Vill ni också ta in externt kapital till Rawfoodshop?

- Ja, vi vill ta in kapital för att kunna växa globalt, då behövs lite andra muskler och framför allt kunskap. Vi har blivit uppvaktade en del men det har inte passat oss ännu.

- Det är roligt att riskkapitalister har börjat vända blicken mot Skåne och Malmö, säger Talal. Tidigare har det varit ett väldigt fokus på Stockholm men nu inser de att det finns guldkorn även på andra ställen.

Tips för hur man ska tänka när det är dags att ta in kapital.

- Gör inte allt själva, råder Talal. Ta hjälp av en rådgivare eller mäklare. Det kan spara dig väldigt mycket tid. Och se till att ta referenser, prata med andra bolag som de har investerat i.

Vi tackar Talal och Rebecca för att de delat med sig av sina entreprenörsresor och vi ser fram emot att följa dem fortsatt!

No items found.
Filtrera:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Ta del av våra nyheter: