Meaplus

När Meaplus upptäckte att det fanns ett glapp mellan lagstiftningen och hur kommunikationen mellan myndigheter faktiskt skedde, föddes idén till deras tjänst, SEFOS.

– Vi har skapat en produkt som möjliggör för alla aktörer att följa regelverket, genom att säkerställa säker intern och extern digital kommunikation, berättar Niklas Noren. Med vår plattform, SEFOS, kan man skicka digitala meddelanden på ett säkert sätt mellan varandra. Exempelvis om myndigheter eller sjukvården behöver skicka ut känslig information eller journalsystem.

Jonas Olsson förklarar vidare.

– Enkelt förklarat, det är inte tillåtet att mejla personnummer eller annan känslig information. Men med vår tjänst krypteras informationen på ett säkert sätt.

Niklas Noren och Jonas Olsson skapade Meaplus tillsammans med Robert Wiberg 2015. Efter den initiala idén att konkurrera med Bank-id ändrade de spår till säker digital kommunikation och har sedan SEFOS introduktion på marknaden sett en stabil tillväxtkurva.

– Det är en spännande marknad som är väldigt het just nu, vår produkt behövs verkligen, säger Niklas.

Kunderna består av kommuner och myndigheter i Sverige.

– Vi har 70 kommuner, sju regioner, samt myndigheter så som Skolverket och Kammarkollegiet, som använder vår tjänst i dagsläget, berättar Jonas.

När pandemin fick merparten av alla att arbeta hemifrån utvecklade Meaplus även säkra digitala möten till plattformens utbud.

– Det innebär exempelvis att en medarbetare på en myndighet kan ha ett digitalt möte med en klient som fått validera sig med e-legitimation. Vi säkerställer att videoströmmen går på ett korrekt sätt och inte via utländsk server, säger Jonas.

Idag arbetar sammanlagt sju personer i företaget.

– Det är imponerande att vi lyckats åstadkomma så pass mycket med enbart sju medarbetare, berättar Niklas. Vi håller på att anställa fler just nu eftersom vi växer så kraftigt, vi har fördubblat vår omsättning för varje år.

Förhoppningarna med Maxa Malmö är att växa även utomlands.

– Nu har vi kommit upp i en så pass stor omsättning, att vi känner att vi är redo att ta nästa steg och satsa på andra länder i Europa, berättar Niklas.

– Utan att behöva ändra något i produkten mer än översättning, kan vi applicera den på vilket land som helst som har ett digitalt ID. Länder med liknande regelverk som vi har i Sverige, avslutar Jonas.

Niklas Noren och Jonas Olsson

Dosirak

Som för många personer med invandrarbakgrund hade Seungween Nah svårigheter att hitta ett arbete när hon kom till Sverige.

– Jag har en master i tysk litteratur och har arbetat mycket med att skriva tidigare. Här i Sverige var det svårt att hitta arbete i och med att min svenska är begränsad, så jag bestämde mig för att skapa mitt eget arbete. Det var så idén om att starta en koreansk restaurang började ta form.

Efter att ha undersökt marknaden upptäckte Seungween att den koreanska matmarknaden inte var särskilt stor i Sverige.

– På alla mina resor, både inom Sverige och runtom i Europa, testar jag koreansk mat och än så länge har jag inte hittat mat som jag tycker gör det koreanska köket rättvisa. Jag såg en möjlighet att tillföra genuin koreansk mat till Malmös matscen.

I oktober 2018 öppnade Dosirak sina dörrar på Östra Tullgatan 4 i Malmö men fick stänga kort därefter på grund av hälsoproblem.

– Efter min tillfrisknad öppnade jag restaurangen igen i juni 2020. Jag utgår från min mammas recept. Hon är mycket duktig på matlagning, berättar Seungween.

Att hitta rätt ingredienser är en utmaning.

– Här i Sverige kan man exempelvis hitta många olika sorters fisksås, men de allra flesta är från Thailand. Den koreanska varianten skiljer sig åt, så därför importerar jag min egen sås vilket gör min matlagning unik och genuin.

Idag har Seungween fyra anställda som hjälper till i restaurangen.

– I början arbetade jag helt själv och då serverade jag enbart lunch fyra dagar i veckan. Men efterhand övergick vi till att även ha öppet alla vardagar samt att servera kvällsmat.

Med sitt deltagande i Maxa Malmö hoppas Seungween säkra kapital för att kunna öppna en till restaurang.

– Min förhoppning är att vi ska kunna öppna den nya restaurangen i början av 2025.

Seungween Nah

Augusta Glass

Utmärkt kvalitet och en helhetsupplevelse, det är vad Augusta glass erbjuder kunderna som besöker en av deras glassbutiker.

– Vårt mål är att ha ypperlig kvalitet och den bästa smaken, berättar Thomas Valentiner Nielsen. Andra tillverkare kanske utgår från att det ska vara billigt eller gå snabbt att tillverka, men så arbetar inte vi.

Thomas startade Augusta Glass tillsammans med Henrik Fehrn och Niels Chemnitz i oktober 2019. Butiken på Järnvägsgatan i Limhamn öppnade först och det är där all produktion sker.

– Vilka smaker som finns för tillfället är säsongsbetonat och beroende på vilka ingredienser av bra kvalitet som vi kan få tag på, berättar Henrik.

– De klassiska smakerna går alltid hem, särskilt hos barn, berättar Niels. Vuxna väljer gärna en klassisk smak samt en lite mer spännande variant. Vi har även 10–15 veganska glassar, det är rätt unikt att erbjuda ett så stort urval.

Utöver butiken i Limhamn driver de en på Beijerskajen i Malmö samt en i Höllviken. Förutom att servera god glass anordnar de också barnkalas i alla tre butikerna.

– Det är ett väldigt populärt koncept, berättar Niels. Vi har 3-4 barnkalas varje dag under helgerna.

Thomas fyller i.

– Barnkalasen skiljer sig lite åt beroende på butik men glassen står såklart i centrum. I butiken på Limhamn får alla barn sätta på sig en uniform och sedan skapar de en glasstårta tillsammans. Utöver detta får de smaka obegränsat med glass samt leka, umgås och fira i en trevlig miljö.  

Med sina butiker vill Augusta glass skapa en trevlig helhetsupplevelse.

– Vi vill skapa en positiv kundupplevelse där butiken, personalen och såklart glassen, bidrar till att skapa ett minnesvärt och trevligt besök, säger Henrik.

Förhoppningen med Maxa Malmö är att få in kapital för att kunna expandera sin verksamhet med fler butiker.

– Vi siktar på två nya butiker här i Malmö, berättar Henrik. I år testar vi även med en kiosk på Ribersborg, om den går bra så är planen att öppna fler.

Tillverkningen i Limhamn har kapacitet att tillhandahålla glass till 10-15 butiker så möjligheterna till att skala upp finns redan.

– Vi ser till en början att vi öppnar fler glassbutiker här i Malmö men tittar även på Lund, Ystad samt ytterligare platser runt om i Skåne, avslutar Niels.

Augusta Glass
No items found.
Filtrera:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Ta del av våra nyheter: