Akuko Sweden

Först ut på audition nummer fyra för i år var Prosper Emegoakor och Johanna Nilsson med Akuko Sweden.
– Vi säljer strumpor och underkläder tillverkade i bambu med afrikanska historier. Vi vill vara med och stärka identiteten hos personer med afrikanskt ursprung men också utmana och bryta stereotypa uppfattningar som finns om människor från Afrika.
Akuko startade 2019 och ägs och drivs av Prosper och Johanna.
– Vi har ett team med fyra personer som kommer in och hjälper till med företaget när det behövs. Vi säljer främst via vår webbshop och inom kort startar vi försäljning på Zalando i sex länder och nästa år hoppas vi finnas i 17 länder.
Förhoppningarna med Maxa Malmö är främst att hitta en mentor, någon som kan hjälpa företaget med B2B marknadsföring.
– Ett kapitaltillskott vore också mycket uppskattat, men främst behöver vi någon som kan hjälpa oss att öppna dörrar och nå fram till rätt personer. Vi vill utöka vår marknad och utöver Zalando även sälja till fler butiker, så någon med rätt kontakter vore ovärderlig.
Swedish Ninja

Swedish Ninja är ett globalt möbel- och belysnings varumärke som finns i 14 länder. Företaget startades av Maria Gustavsson och drivs idag av Maria tillsammans med Sheridan Meadows. Nyligen har de anställt en tredje person i företaget.
– Jag startade Swedish Ninja 2007 men då som frilansande formgivare och inredare som designade möbler åt andra varumärken. Jag fick ofta höra att min design var för kvinnlig och färgstark. Så 2016 bestämde jag mig för att skapa mitt eget möbelvarumärke och 2017 släppte jag min första kollektion.
Just den lampan som fick kommentarer om att vara för kvinnlig och färgstark är idag företagets signum och välkänd med sin starka formgivning. Little Darling, som lampan heter, säljs bland annat på Svenssons i Lammhult och Designtorget.
– I dagsläget kämpar vi med resursbrist för att kunna ta oss an alla de möjligheter som öppnar sig för oss. Med Maxa Malmö hoppas vi få tillgång till både kapital och kompetenta mentorer som kan hjälpa oss att fånga upp allt som ligger framför oss och som vi inte kan hantera idag.
Morphos

Ännu ett möbelföretag väntade att få pitcha inför juryn denna dag. Morphos består av möbelsnickarna Martin Bjönson och Niklas Nordahl.
– Vi producerar och säljer kvalitetsmöbler med en hög designnivå. Ordet morphos betyder form och vi ser just vår formgivning som en stor konkurrensfördel.
Martin är grundare av företaget. I och med Niklas intåg iföretaget för några månader sedan sker en nystart med bland en nyutveckland webshop och nylansering av Sitta Ribba, företagets mest kända möbel.
– Alla våra möbler produceras i Sverige. Vi har två snickerier i Malmö som vi förhandlar med samt flera underleverantörer i möbelriket i Småland. Vårt eget prototypsnickeri finns här i Malmö där all utveckling sker.
Duons mål är att bli ett tongivande företag inom inredning och ansökan till Maxa Malmö ser de som ett delmoment för att ta sig dit.
– Vi söker både kapital och mentorskap. Med ett kapitaltillskott kan vi förstärka vårt team med kompetens som vi behöver inom bland annat försäljning för att hitta nya försäljningskanaler samt etablera oss internationellt. Vi ser också gärna stöd från en mentor med branscherfarenhet.
By Billgren

Entreprenörer är upptagna personer och därför kan det i bland behövas extra flexibilitet för att få till en audition. Vi stuvade om lite i kalendern för att möjliggöra en pitch under fredagen för Johan Billgren.
By Billgren grundades och drivs av Johan Billgren. Företaget specialiserar sig på att designa och sälja herrassessorer som bland annat smycken, klockor, plånböcker, korthållare och solglasögon.
– Varumärket har funnit i 10 år, men låg tidigare under ett annat bolag. Runt 2017 bröt jag mig ur och har sedan dess arbetat under eget företag.
Från början av oktober är de tre personer som arbetar iföretaget. Försäljningen sker via egen webshop samt hos smyckesbutiker och affärer.
– Jag har börjat lite smått med försäljning i Danmark och webshopen är global men hitintills har fokus legat mest på Sverige.
Med Maxa Malmö hoppas Johan kunna knyta till sig både kapital och nätverk. Kapital behövs för att kunna rekrytera personal samt lägga mer tyngd på marknadsföringskampanjer för att växla upp och växa.
– Prognosen för e-handeln under 2020 var att öka med 10%, i stället blev det 40%. Det finns alltså en enorm potential här. Jag vill gärna få in en person med erfarenhet och nätverk inom e-handel så att jag slipper uppfinna hjulet själv.
Nyheter
Maxa Malmö
Seminarier
Nyheter
Intervjuer
Intervjuer
Maxa Malmö
Nyheter
Nyheter
Maxa Malmö
Intervjuer
Maxa Malmö
Maxa Malmö
Intervjuer
Maxa Malmö
Intervjuer
Maxa Malmö
Intervjuer
Maxa Malmö
Intervjuer
Seminarier
Nyheter
Nyheter
Axxa
Nyheter
Seminarier
Nyheter
Intervjuer
Seminarier
Nyheter
Nyheter
Övrigt
Intervjuer
Axxa
Seminarier
Seminarier
Axxa
Intervjuer
Axxa
Intervjuer
Axxa
Seminarier
Axxa
Seminarier
Axxa
Nyheter
Axxa
Nyheter
Intervjuer
Axxa
Övrigt
Videos
Tillväxttips
Axxa
Seminarier
Axxa
Seminarier
Axxa
Intervjuer
Seminarier
Seminarier
Axxa
Videos
Tillväxttips
Axxa
Seminarier
Maxa Malmö
Maxa Malmö
Intervjuer
Maxa Malmö
Intervjuer
Maxa Malmö
Intervjuer
Maxa Malmö
Intervjuer
Intervjuer
Axxa
Videos
Tillväxttips
Axxa
Seminarier
Videos
Tillväxttips
Intervjuer
Övrigt
Videos
Seminarier
Maxa Malmö
Intervjuer
Videos
Tillväxttips
Seminarier
Intervjuer
Maxa Malmö
Videos
Tillväxttips
Seminarier
Axxa
Seminarier
Axxa
Axxa
Tillväxttips
Videos
Seminarier
Axxa
Axxa
Tillväxttips
Videos
Seminarier
Axxa
Seminarier
Axxa
Nyheter
Axxa
Axxa
Tillväxttips
Seminarier
Axxa
Axxa
Intervjuer
Övrigt
Axxa
Seminarier
Axxa
Axxa
Tillväxttips
Axxa
Seminarier
Axxa
Tillväxttips
Axxa
Intervjuer
Seminarier
Axxa
Maxa Malmö
Axxa
Tillväxttips
Nyheter
Maxa Malmö
Maxa Malmö
Intervjuer
Videos
Seminarier
Maxa Malmö
Seminarier
Nyheter
Intervjuer
Axxa
Maxa Malmö
Intervjuer
Axxa
Tillväxttips
Intervjuer
Highway to business
Axxa
Intervjuer
Axxa
Tillväxttips
Axxa
Intervjuer
Axxa
Intervjuer
Axxa
Tillväxttips
Axxa
Övrigt
Axxa
Tillväxttips
Övrigt
Axxa
Intervjuer
Seminarier
Maxa Malmö
Maxa Malmö
Intervjuer
Axxa
Tillväxttips
Axxa
Tillväxttips