Maxa Malmö

Flowcup - menskopp på expansionsresa

När Diana Lidforsen kontaktade Tillväxt Malmö var hon på jakt efter stöd och rådgivning – inte minst mentorskap – kring lansering och försäljning av sin produkt FlowCup.

December 13, 2017
Diana Lidforsen, FlowCup

Om Flowcups tillväxtresa

  • Verksamhet: Menskoppar
  • Grundades: 2016 av Diana Lidforsen
  • Deltog i Maxa Malmö: 2017

När Diana Lidforsen kontaktade Tillväxt Malmö var hon på jakt efter stöd och rådgivning – inte minst mentorskap – kring lansering och försäljning av sin produkt menskoppar för kvinnor. Nu har hon inlett ett viktigt samarbete med Star For Life och siktar på expansion i Norge.

Vad är egentligen en menskopp? Det bästa tänkbara mensskyddet för många kvinnor, både ur miljösynpunkt och frihetsperspektiv, menar Diana Lidforsen. Hon blev själv frälst första gången hon provade en menskopp, och har sedan dess spridit budskapet till fler kvinnor – diskuterat problem, utmaningar och behov, lyssnat och slutligen gjort slag i saken och utvecklat en helt ny, mjukare variant.

Med stöd av MINC, Lunds universitet och Malmö Högskola har hon tagit fram menskoppen Flowcup. Hur får man igång försäljningen och driver upp ett företag kring en sådan produkt? I jakt på stöd i affärsutvecklingen kontaktade Diana Lidforsen Tillväxt Malmö, och blev inbjuden att pitcha sin idé inför det årliga eventet Maxa Malmö, där entreprenörer i Malmö får träffa mentorer och investerare.

Matchades med bollplank och mentor på Maxa Malmö

– På plats på Maxa Malmö fick jag speeddejta flera intressanta personer och investerare. Innan dess hade vi som var antagna företagare träffats och pitchtränat och gett varandra feedback, vilket var väldigt givande. Jag blev överraskad över hur trevlig och välkomnande atmosfär det var – det gjorde på något sätt att jag trodde lite extra på mig själv. Diana Lidforsen säger att hon i de nya mötena, både med andra deltagare i Maxa Malmö och i mötet med Tillväxt Malmös affärsutvecklare och nätverk, växte som entreprenör.

Under speeddaten hade hon glädjen att få träffa superentreprenören Dan Olofsson. – Det var väldigt lyckosamt, vi fick en god kontakt. Dan Olofsson har gett mig mycket råd och vägledning i vart jag bör styra skutan. Han är en extremt duktig företagare och har blivit som en mycket värdefull mentor för mig. Vår kontakt har också lett fram till ett samarbete med stiftelsen Star For Life, som ser till att jag för varje såld menskopp kan skänka en menskopp till unga kvinnor i Sydafrika och Namibia, berättar Diana.

Sikte på nya utländska marknader

Diana har tidigare suttit som startup-företag i inkubatorn MINC i Malmö, men ser nu fram emot nästa steg på sin entreprenörsresa med Flowcup.– Nu är det fokus på att öka försäljningen och fortsätta distribuera de donerade menskropparna i Afrika, men framför allt att etablera Flowcup som ett starkt varumärke på den nordiska marknaden. Planen är att expandera till Norge. Det är en helt ny marknad, men bör kunna gå ganska bra för den här typen av produkter.

Vill du också göra en tillväxtresa med oss?

Du som har ett företag med 1-50 anställda har möjlighet att få affärsrådgivning och stöd via Tillväxt Malmö för att växa – vi vill träffa dig, och kan erbjuda dig ditt kanske viktigaste nätverk för tillväxt. Kontakta oss för ett möte och en behovsanalys. Maila info@tillvaxtmalmo.se och boka ett möte!

No items found.
Filtrera:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Ta del av våra nyheter: