Igår fick vi se Jens Thulin och Rickard Sandahl från Malmöföretaget Mylla pitcha för drakarna i SVT:s Draknästet. Inspelningsveckan var minst sagt hektisk för medgrundaren Jens Thulin, som samma vecka även deltog i Tillväxt Malmös investerarevent Maxa Malmö. Strax före sändningen fick vi möjlighet att få en intervju med Jens om inspelningsupplevelsen, Maxa Malmö och Myllas framtidsplaner.
Hej Jens! Så här någon dag innan Draknästet sänds på teve, hur skulle du beskriva upplevelsen att vara med i programmet?
Det var såklart en väldigt speciell upplevelse, både för mig och Rickardl, med spänd stämning och stor nervositet. Helt plötsligt är det kameror överallt, ett stort produktionsbolag, man måste stå på ett visst sätt och inte säga vissa saker eftersom det är public service. Man måste också smyga in i sin loge, eftersom att drakarna inte får se en i förhand - allting var väldigt hemlighetsfullt! Men vi var otroligt taggade och fick väldigt mycket adrenalin.
Överlag kändes Draknästet som en väldigt bra plattform för oss, inte bara på grund av investeringsmöjligheten utan också för att det är så konsumentnära, det är en fantastisk möjlighet för exponering och publicitet. Företag som deltar är inte garanterade att komma med i sändningen, så vi försökte vara offensiva och hoppas att vi gjorde bra teve.
Programmet spelades ju in i mars, vad har hänt sedan dess?
För vår del har det varit business as usual, men vi ser fram emot att se hur effekten av Draknästet kommer att påverka oss framöver när vi kan dra nytta av exponeringen. Vi har synkroniserat med våra producenter och har sett till att det finns tillräckligt med råvaror.
Samma vecka som programmet spelades in var du även med i Maxa Malmö. Hur skulle du beskriva den upplevelsen?
Att bli utvald till Maxa Malmö var väldigt roligt och en upplevelse jag är glad över. Det är ett bra forum och jag tycker ni har gjort ett bra jobb med de tunga investerare som ni fått med. Jag deltog inte i det tidigare upplägget av Maxa Malmö men har förstått att många tycker att det nya konceptet är ett steg i rätt riktning. Trots de utmaningar som finns på marknaden just nu ledde Maxa Malmö till vidare dialog och samarbeten som ska bli spännande att se vad de mynnar ut i framöver - det är långa processer och vi har en kapitalkrävande modell.
Hur ser vägen framåt ut nu?
Vägen framåt är väldigt förväntansfull! Redan första veckan i september gjorde vi två fantastiska rekryteringar, först Peter Ferngård som har en lång bakgrund inom restaurang- och grossistvärlden, som ska ansvara för producentrelationer och vår utrullning mot business to business. Vi har även fått in Andreas Arledal som ska påbörja arbetet med den tekniska plattformen, han har bland annat byggt upp fintech-bolaget Steven samt har bakgrund från Klarna.
I dagsläget sköts hela flödet för producenter manuellt, vilket krävs stora resurser. Vi har en kölista på över 100 producenter som väntar på att automatiseringen med att lägga upp produkter ska komma igång. Intresset för oss är således stort och jag är väldigt taggad på allt vi har framför oss.
Mylla utvecklar och bygger Sveriges främsta digitala marknadsplats för direktförsäljning av livsmedel och råvaror. Plattformen ska kunna användas av såväl småskaliga producenter som större varumärken för att kunna sälja med färre mellanhänder, ta kontroll och äga större delen av kundresan, kunna kontrollera prissättning och kampanjer och hur varumärket syns och framställs. Det handlar helt enkelt om att det ska bli lättare att handla mat från den som faktiskt har skapat den, och återskapa relationen mellan de som äter maten och de som producerar den.
Hur det gick för Jens och Rickard? Det kan du se HÄR.
Intervjuer
Seminarier
Nyheter
Intervjuer
Nyheter
Axxa
Intervjuer
Maxa Malmö
Intervjuer
Maxa Malmö
Intervjuer
Intervjuer
Maxa Malmö
Intervjuer
Nyheter
Axxa
Maxa Malmö
Intervjuer
Seminarier
Tillväxttips
Maxa Malmö
Intervjuer
Nyheter
Intervjuer
Maxa Malmö
Intervjuer
Nyheter
Seminarier
Nyheter
Intervjuer
Nyheter
Intervjuer
Nyheter
Seminarier
Nyheter
Seminarier
Nyheter
Maxa Malmö
Seminarier
Nyheter
Intervjuer
Intervjuer
Maxa Malmö
Nyheter
Nyheter
Maxa Malmö
Intervjuer
Maxa Malmö
Maxa Malmö
Intervjuer
Maxa Malmö
Intervjuer
Maxa Malmö
Intervjuer
Maxa Malmö
Intervjuer
Seminarier
Nyheter
Nyheter
Axxa
Nyheter
Seminarier
Seminarier
Nyheter
Intervjuer
Axxa
Seminarier
Seminarier
Axxa
Intervjuer
Axxa
Intervjuer
Axxa
Seminarier
Axxa
Seminarier
Axxa
Nyheter
Axxa
Nyheter
Intervjuer
Axxa
Övrigt
Videos
Tillväxttips
Axxa
Seminarier
Axxa
Seminarier
Axxa
Intervjuer
Seminarier
Seminarier
Axxa
Videos
Tillväxttips
Axxa
Seminarier
Maxa Malmö
Intervjuer
Axxa
Videos
Tillväxttips
Axxa
Seminarier
Videos
Tillväxttips
Videos
Seminarier
Intervjuer
Videos
Tillväxttips
Seminarier
Intervjuer
Maxa Malmö
Videos
Tillväxttips
Seminarier
Axxa
Seminarier
Axxa
Axxa
Tillväxttips
Videos
Seminarier
Axxa
Axxa
Tillväxttips
Videos
Seminarier
Axxa
Seminarier
Axxa
Nyheter
Axxa
Axxa
Tillväxttips
Seminarier
Axxa
Axxa
Intervjuer
Övrigt
Axxa
Seminarier
Axxa
Axxa
Tillväxttips
Axxa
Seminarier
Axxa
Tillväxttips
Axxa
Intervjuer
Maxa Malmö
Axxa
Tillväxttips
Nyheter
Maxa Malmö
Maxa Malmö
Intervjuer
Videos
Seminarier
Maxa Malmö
Seminarier
Axxa
Tillväxttips