Seminarier

I huvudet på en investerare

Dan Magnusson - investerare på Maxa Malmö och Pernilla Svensson - TheCar, berättar om sina respektive erfarenheter från investeringar.

October 11, 2021

Som en del av förberedelserna inför de kommande speed daterna mellan deltagarna och investerarna på Maxa Malmö anordnade vi ett seminarium tillsammans med Dan Magnusson, VD och delägare på Byggnadsfirman Otto Magnusson och Pernilla Svensson från TheCar – Maxa Malmö- deltagare 2019. Under samtalet fick vi veta vilka åtta punkter som ligger till grund för hur Dan bedömer företagen han väljer att investera i samt vad Pernilla lärt sig att tänka på i mötet med en investerare.

Pernilla Svensson är tidigare bankanställd som fick en affärsidé presenterad för sig och sa upp sig på direkten för att hoppa på livet som entreprenör.

– Lön den 25:e blev ett minne blott, berättar Pernilla. Jag bara kastade mig ut helt enkelt och det är både det bästa och det svåraste jag har gjort. Affärsidén som fick mig att nappa var att skapa en trygg och säker transportservice för både privatpersoner och företag. Det är något jag verkligen brinner för, inte minst då min dotter använder sig av färdtjänst.

Dan Magnusson driver Byggnadsfirman Otto Magnusson tillsammans med sin bror Ulf och har deltagit på Maxa Malmö som investerare sedan första omgången för åtta år sedan.

– Otto Magnusson är idag Sveriges äldsta privatägda byggföretag. Det var vår farfar som startade 1928, berättar Dan. 1999 omsatte vi runt 40-50 miljoner och idag omsätter vi 1,2 miljarder. Jag tycker fortfarande att det är väldigt roligt. Jag ser till att omge mig med duktiga människor och det är ett råd till alla er som växer era verksamheter just nu, anställ duktiga människor.

Hur gled du in på investeringsbanan Dan?

– Det hela startade med att vi hade en rad underentreprenörer som sa sig kunna utföra vissa jobb åt oss men inte kunde leverera offerter. Vi tog in dem till oss så de fick sitta med under några dagar och lära sig hur man gör korrekta beräkningar. Jag tycker det är roligt att hjälpa till med de erfarenheter man har skaffat sig under årens lopp och samtidigt är det fantastiskt att kunna vara med och bidra till att det skapas flera arbetstillfällen.

Pernilla, hur gick det för er när ni skulle söka kapital?

– Vi hade en väldigt expansiv plan som vi behövde kapital för att kunna genomföra. Till att börja med gick ut i vårt nätverk och frågade hur man skaffar pengar eftersom vi inte hade några egna erfarenheter.  Vi kom i kontakt med en aktör där vi fick möjlighet att pitcha och så tänkte vi ”yes, nu kommer miljonerna rulla in”, men så blev det inte. Sedan kom vi i kontakt med Tillväxt Malmö och deltog på Maxa Malmö .Där vi fick sitta ner och prata med de tunga investerarna och tycke uppstod. Vi tänkte oss i början att vi skulle ta in mycket kapital direkt och växa snabbt, men så har det inte blivit. I stället har vi tagit in mindre summor ett flertal gånger och det har faktiskt varit bra för oss eftersom vi har blivit bättre och bättre under tiden.

Hade ni värderingen av TheCar klar för er och hur hade ni kommit fram till den?

– Ja, värderingen hade vi klar. Den hade vi tagit fram med hjälp av praxis för hur man värderar en startup och vi hade även fått hjälp från rådgivare med hur man gör.

Dan, hur bedömer du företagen som du går in i?

– Jag brukar ha 8 punkter som jag tittar på.

1.       Är produkten rätt?

2.      Vad kan jag bidra med?

3.      Är min timing rätt? Har jag tid för detta just nu?

4.      Känns teamet rätt?

5.      Förstår jag produkten och branschen.

6.      Är det en testad produkt?

7.      Finns det ambitioner om digitalisering och hållbarhet?

8.      Min magkänsla – det ska finnas en känsla för att man gillar detta och att det känns bra.

Petra Lundgren, Pernilla Svensson, Dan Magnusson och Jan-Erik Bengtsson i samtal om investeringar.

Pernilla, hur påverkade pandemin er på TheCar?

– Den har slagit otroligt hårt. När vi gick in i mars 2020 hade vi ”all time high” med positivt kassaflöde och kände att vi verkligen var på gång. Sedan slog pandemin till och proppen gick ur. Vi har haft lite bokningar och körningar under pandemin ändå, men det har varit jättetufft för hela branschen. Och då behöver man ju ännu mer pengar för att överleva

Så ni har tagit in ännu merkapital?

– Ja, vi har gjort 12 smårundor. Vi har fått in många ägare bland våra kunder som sagt ”ni måste ju finnas kvar, vad kan vi göra”, och så har de köpt en aktie eller två.

Är era investerare aktiva?

– Ja, på så sätt att de åker med oss och vi får lova att träffas över lunch. Att sitta ner och få input från våra större investerare för att höra deras tankar är oerhört värdefullt.

Dan, hur aktiv är du i de olika bolagen som du är involverad i?

– Det är olika, i något sitter jag i styrelsen, i andra är jag en person på läktaren som följer företaget på håll. Det viktigaste när man går in i ett företag, tycker jag, är att man blir en mentor. Det är ju den hjälpen de behöver varje dag, någon att bolla idéer och utmaningar med.

Pernilla, vad har du för lärdomar från er resa med TheCar?

– Vi har lärt oss otroligt mycket, till exempel har vi blivit experter på att föra aktiebok. Och så har vi lärt oss vikten av tålamod och uthållighet.

Dan, har du haft lyckade och mindre lyckade investeringar?

– Ja, jag satsade i en salladskedja som blev en dyr historia, det kostade mig 8-9 miljoner. Men det har blivit många bra investeringar också. Exempelvis ett mejeri här i Malmö som jag har varit med och hjälp sedan2012 och som idag kan visa upp en fin verksamhet.

Pernilla, vilket är ditt bästa tips till andra som ska göra denna resa?

– Förutom att ha en bra presentation så är det att visa upp en tydlig plan på vad man ska göra och att planen ger en bra avkastning om vi levererar. Det ska vara solklart för investerarna vad det kan ge längre fram. Och så har vi lärt oss vikten av att kunna visa en kundstock – nu har vi funnits så här länge och det funkar, det ser vi att investerarna tycker är viktigt.

Dan – vad vill du skicka med för tips till entreprenörerna?

– Man ska vara sig själv, haussa inte upp sagohistorier som inte går att leva upp till. En sak som jag ofta hör från investerare är att alla nya företag söker så stora pengar att det skrämmer bort investerarna i första skedet. Man kan gärna berätta om den resa man planerar men "i detta skede söker vi så här mycket pengar", då fattar investerarna att det kommer komma frågor framöver på mer pengar. Men det gäller att inte vara för hungrig i första skedet. Rimliga pengar lockar investerare. Och sist men inte minst – skaffa en bra relation med investerarna, se till att ni månar om varandra. Det tror jag är oerhört viktigt.

No items found.
Filtrera:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Ta del av våra nyheter: