MADLADY - Madelene Fisch och Ilia Komorin

E-handelsföretaget MADLADY är det 2:a företaget som gått vidare till årets omgång av Maxa Malmö. Den 5 april får de möjlighet till ett flertal speed dates med investerare och mentorer med förhoppningen att hitta nyckelpersoner som kan hjälpa dem vidare i deras tillväxtresa.

MADLADY vill sticka ut från mängden

Det var på en resa till Kina som paret Madelene Fisch och Ilia Komorin råkade på en enorm marknad med enbart smycken som idéen till deras företag MADLADY växte fram.

– Vi såg en massa spännande smycken som vi inte sett på den svenska marknaden och blev sugna på att testa dem på hemmaplan, berättar Madelene. Så vi köpte på oss ett parti och satte igång.

Madelene och Ilia har varit bosatta och arbetat i ett flertal länder och har samlat influenser från många olika platser. När de valde att satsa på sitt företag ville de skapa ett unikt koncept.

– Vi ville bryta mot det nordiska sortimentet och vårt mål var, och är fortfarande, att ha ett unikt utbud och erbjuda våra kunder något som är lite annorlunda, berättar Ilia. Våra produkter är många gånger iögonfallande och sticker ut, vilket vi gillar och tycker är kul.

MADLADY har ett brett sortiment av kläder, skönhetsprodukter samt accessoarer. De utvecklar även egna produkter och har vid tre tillfällen tagit fram kollektioner tillsammans med några av sina influencers. När MADLADY startade sin försäljning var marknadsföringen via influencers långt ifrån lika utbredd som idag.

– För oss är det viktigt att arbeta strategiskt med våra influencers eftersom det är en stor del av vår marknadsföring, berättar Ilia. Det har blivit svårare att nå ut i sociala medier i och med att alla företag har ökat sin närvaro där. Bruset är större och människor har blivit lite mätta. Men genom att involvera våra influencers i framtagningen av olika produktserier ökar intresset avsevärt.

Höga förväntningar inför Maxa Malmö

– Nu har vi tagit oss förbi det första testet och ska ladda om inför Maxa Malmö vilket ska bli väldigt spännande. Pitchen idag kändes bra och även om 4 minuter är en kort tid så kände vi att vi fick med allt väsentligt, berättar Ilia.

Madelene håller med.

– Tidsramen gör att man inte har råd med utsvävningar utan måste förmedla sitt budskap snabbt och precist. Det sätter krav på oss att koka ner vårt budskap. Det hela kändes lite som att vara med i “Shark Tank”.

Under sina 6 verksamma år har MADLADY vuxit till 12 anställda och förhoppningarna framöver är att kunna expandera till våra nordiska grannländer.

– 98% av all försäljning sker idag i Sverige, så en av våra förhoppningar är att hitta en person som kan hjälpa oss med en strategi för vår expansion.

Vi önskar MADLADY all lycka till den 5 april på Maxa Malmö!

No items found.
Filtrera:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Ta del av våra nyheter: