AXXA™

Månadens tillväxttips: Behandla inte marginalerna marginaliserat

February 3, 2020
 min läsning
En byggnad fotograferad nerifrån och upp. Solen lyser över byggnaden.

Petra Lundgren, affärsutvecklare Tillväxt Malmö.

Min upplevelse är att de flesta företag har relativt god insikt om hur försäljningen går och följer den på daglig basis. Om jag däremot ställer frågan vilka produkter som har de bästa marginalerna är det inte ovanligt att en del börjar skruva på sig. 'Min magkänsla är att vi har bäst marginal på produkt x, men det är egentligen inget vi har belägg för' brukar ett inte så ovanligt svar lyda. Och magkänsla i all ära – det är bra i många sammanhang, men när det gäller marginaler tycker jag fakta överglänser magkänsla med råge. Hur vet du annars vilka produkter du tjänar pengar på eller vilka produkter du, i värsta fall, till och med förlorar pengar på?

För att ta kontroll över dina marginaler och säkerställa att samtliga dina varor eller tjänster levererar acceptabla marginaler är min rekommendation att kontinuerligt uppdatera dina kalkyler. Det räcker inte att detta har gjorts någon gång för länge sedan. Faktorer som påverkar varukostnaden som exempelvis leverantörspriser, frakter och inte minst valutakurser är föränderliga. Garantera dig därför om att du är medveten om varukostnaden per dags datum.

Det finns givetvis stora skillnader för vad som är acceptabla marginaler beroende på vilken bransch ditt företag verkar i, men kontentan är att ha kontroll på marginalerna för att se till att de täcker dina fasta kostnader och genererar ett resultat som du är tillfreds med.  

Marginalisera inte marginalerna! Behandla dem med den respekt de förtjänar!

Håll dig uppdaterad med våra nyhetsbrev

Registrera dig på vårt nyhetsbrev och håll dig uppdaterad med senaste nyheterna.

Relaterade nyheter

Insikter och tips för företagstillväxt

Håll dig uppdaterad med våra senaste nyheter, artiklar och uppdateringar genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev.

June 11, 2025
November 12, 2024
July 2, 2024
May 8, 2024
April 22, 2024
December 15, 2022
June 16, 2022
May 18, 2022
May 18, 2022
April 20, 2022
April 13, 2022
March 15, 2022

Lås upp ditt företags tillväxtpotential

Ta första steget mot att växa din verksamhet med Tillväxt Malmö.