Axxa

Månadens tillväxttips: Effektivisera och var nära dina kunder och medarbetare

I Månadens tillväxttips bjuder vår affärsutvecklare Peter Öhrbom på tre tips för hur du bäddar för en kommande tillväxt.

August 18, 2020

Tillväxt Malmös affärsutvecklare Peter Öhrbom:

Peter Öhrbom

I tider som utmanar gäller det att se till att försöka anpassa sig och komma ut ännu starkare när det väl blir lite mer normala tider. När och hur det kommer att se ut är det nog få om ens någon som kan uttala sig om med säkerhet. Några saker är däremot helt avgörande för att bädda för kommande tillväxt.

Effektivisera och skapa värde

Passa på att ifrågasätt ert erbjudande och era processer. Är allt vi gör värdeskapande för kunderna eller finns det saker och sätt som är mer effektiva? Är kunden inte beredd att betala för några delar i vår leverans kan det vara klokt att skala av och skala bort så att du rent av kan bli mer prisvärd, snabbare i leverans och återkoppling. Med detta förhållningssätt finns det goda förutsättningar att komma ut med stärkta marginaler och en effektivare organisation.

Lär dig av dina kunder

En annan viktig aspekt är att ligga ännu närmare kunderna i ovanliga tider. Kanske köper kunderna inte lika mycket idag men de kommer helt säkert att göra så av dem som anstränger sig för att lyssna och förstå kundernas situation när situationen mer liknar det vanliga. Samtidigt kan vi lära oss mer av våra kunder, hur ser de på oss egentligen och kan det till och med vara så att det är tillfälle att tacka nej till kunder som vi tidigare och av gammal vana behållit? I nästan alla företag finns det olönsamma kunder. Nu kan det vara tid att se över kundstrukturen. Bra för dig som entreprenör och bra för de kunderna. Sannolikt är det ändå inte de mest nöjda kunderna som är olönsamma.

Fokusera på värdegrundsarbete

Ledarskapet sätts på prov när många arbetar hemifrån och under en längre tid. Det vanliga och dagliga kittet mellan medarbetarna som utvecklas och byggs på under fikapauser, luncher och möten finns inte längre på samma sätt. Istället genomförs många möten via webben. Effektivt men ändå inte riktigt samma sak. Mitt förslag är att ta värdegrundsarbetet på ännu större allvar, se till att mötas regelbundet under säkra förhållanden. Kanske kan det vara en bra idé att göra "walk and talk" som ett alternativ till några möten som annars hade genomförts på kontoret eller on-line?

Samlas och sätt gemensamma mål och försök ge varandra stöd och glädje. Alla behöver det.

No items found.
Filtrera:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Ta del av våra nyheter: