Petra Lundgren, affärsutvecklare på Tillväxt Malmö:

Petra Lundgren

”Men inte kan vi lägga ner den produkten, den har vi ju haft i sortimentet sedan vi började.” Känns resonemanget igen? Många företag har svårt att släppa produkter, eller för den delen tjänster, som är gamla trotjänare eller som några i teamet tycker är roliga att arbeta med. Trots att de ekonomiska kalkylerna tydligt påvisar att marginalerna är mycket bättre på andra produkter och att marknadens intresse för produkten har svalnat.

Lägg kraften på produkterna som ger resultat

Oviljan till förändring kan bero på många saker, men medför att potentialen för de andra produkterna hämmas och därmed möjligheterna till bättre förtjänster. Produkten har säkerligen levererat till företaget, men i den kontinuerliga omvärld vi lever i så har den spelat ut sin roll. Det är helt enkelt fel att försvara den längre än nödvändigt. All kraft och fokus ska hellre läggas på de produkter som verkligen ger bra marginaler och som har större möjligheter att utvecklas positivt. Det kan vara svårt, men genom att satsa helhjärtat framåt ökar dina möjligheter att lyckas.

Så gör slag i saken – ta reda på vilka som är dina darlings, om du inte redan vet det, och kill ’em!

No items found.
Filtrera:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Ta del av våra nyheter: