
Peter Öhrbom, affärsutvecklare på Tillväxt Malmö:
Ett tips från mig är att i större omfattning våga tacka nej
Tacka nej till alla möten som presenteras som förutsättningslösa möten. Man hör ju på namnet vad det kommer att sluta med och sannolikt har du som entreprenör viktigare saker att ta hand om.
Våga tacka nej till kunder som inte passar er istället för att slå knut på dig själv därför att kunden ju alltid har rätt. Kunden har inte alls alltid rätt och inte alla är dina idealkunder. Tacka nej till kunder som vill att du ska anpassa ditt erbjudande så mycket att det till slut blir en olönsam affär.
Istället lägg tiden på de kunder som passar dig och din verksamhet allra bäst och som är beredda att betala bra för just det du erbjuder.
En förutsättning för att kunna göra detta är att du även vågar tacka nej till affärer som ligger utanför ditt fokusområden. Först när du är kristallklar och tydlig med ditt erbjudande och din affär kan du börja välja på riktigt.
Du kan nu använda tiden du tjänat in på att tacka nej till förutsättningslösa möten, olönsamma men lättfångade, lockande kunder och affärer till att istället tacka ja. Tacka ja till möten som leder framåt och som har en tydlig agenda. Tacka ja till kunder som verkligen passar dig och ditt företag och tacka ja till affärer inom ditt utvalda fokusområde.