Seminarier

Pareto 80/20 - Liten insats, stor effekt!

I september gästades vi av Mikael Åkesson från Pareto 80/20. Här är en sammanfattning av seminariet!

September 13, 2023
En tidig septembermorgon gästades vi av Mikael Åkesson från konsult- och utbildningsföretaget Pareto 80/20. Företaget startade 2005 av Mikael och tre andra personer, som hade inspirerats av 80/20-regeln. Här följer en sammanfattning av den intressanta morgonen!

80/20 kallas ibland även för paretoprincipen och är ett begrepp som myntades av den italienske ekonomen och professorn Vilfredo Pareto, som upptäckte att ett 80/20-förhållande gäller mellan insats och resultat i olika situationer. Ett exempel på detta kan vara att 20 procent av kunderna ofta står för 80 procent av intäkterna. 

Faktum är att även ditt resultat kan härledas till 20 procent av dina insatser. Säljare tillbringar till exempel 20 procent av sin effektiva tid på just försäljning - resten av tiden ägnar man sig åt bland annat administrativt arbete. Det handlar om att fundera på vad man vill uppnå, och vad man ska fokusera på - helt enkelt, identifiera dina 20 procent som ger störst och bäst effekt! 

Men 80/20-regeln kan alltså användas till att identifiera vilka 20 procent som är de viktigaste och lägga fokus på dem, för att nå så hög effektivitet som möjligt. Detta kan vara användbart vid tillfällen när man: 

  • Känner sig stressad
  • Har svårt att begränsa sig
  • Har svårt att fokusera
  • Upplever utmaningar i ledarskapet 
  • Har visioner som aldrig blir verklighet 
  • Inte hinner med det man vill göra 
  • Har funderingar på hur man lyckas med försäljningen i utmanande tider 

Utöver att identifiera fokus handlar det också om att hitta balans. Att ha ett hundraprocentigt fokus på en uppgift kan göra att man får skygglappar och missar allting annat som finns runtomkring, medan om man hittar både fokus och balans blir det enklare att också uppnå effekterna.

Bild: Jeffrey Baumgartner

En annan aspekt av 80/20 är “good enough” kontra “perfect”. Ett exempel kan vara om du ska skapa en presentation. På 20 procent av tiden du lägger på att skapa presentationen har 80 procent av budskapet kommit fram. Du kan sedan lägga väldigt mycket tid på presentationen för att få den perfekt, men det skulle också vara väldigt tidskrävande. Med andra ord - ibland är good enough tillräckligt bra! Man skulle till och med kunna säga att "good enough" är det nya "perfect".

När man pratar om 80/20 pratar man också ofta om en pareto-kurva, där man kan placera in produkter, kunder eller insatser. När det kommer till produkter kan man ofta se att vissa av dem står för 80 procent av försäljningen. Detta innebär inte nödvändigtvis att man ska skippa de produkter som bara står för någon enstaka procent av försäljningen, däremot är det viktigt att se till att ens bästsäljare aldrig tar slut. Detta gäller även för kunder - vissa kunder har man haft länge och har djupa, goda relationer med. Om dessa står för 80 procent av intäkterna är det viktigt att ta extra bra hand om dessa, men givetvis inte glömma bort de övriga.

Samma sak kan appliceras på försäljning, när 20 procent av säljarna står för 80 procent av intäkterna. I en säljorganisation finns det vissa som är mer erfarna och drivna än andra, och utmaningen är då att fundera över hur man bäst premierar dessa samtidigt som man också kan utveckla de andra säljarna. 

Men om 20 procent av medarbetarna är högpresterande, hur ska man hantera resterande 80 procent? En idé som Mikael lyfte fram är att ta vara på den kompetens som finns bland de högpresterande medarbetarna, och låta dem utveckla resten av teamet. Detta leder till ökad motivation hos de högpresterande, gör att de känner sig värdefulla och ökar förhoppningsvis deras motivation att stanna i företaget. 

Tips från Mikael om hur du kan utveckla dig själv eller ditt företag genom 80/20: 
  • Bestäm dig var du vill eller vem du vill bli, och bygg din plan med 80/20-fokus. Skriv ner dina aktiviteter och välj ut dem som har stor betydelse. 80/20 handlar om att fokusera, men precis lika mycket handlar det om att våga välja bort för att du ska få tid att fokusera på det som gör skillnad. 
  • Sätt delmål
  • Hitta din balans och ge utrymme för “kulfokus”! Boka en timme varje vecka när företaget hittar på något roligt tillsammans 
  • Boka möte med dig själv för reflektion och återhämtning i kalendern 
  • Bryt ned 80/20-aktiviteterna 
  • Fira framgångarna längs med resan. Vägen och målet är lika viktiga - har du inte kul på vägen och har inspiration och energi, så når du inte målet.
Vardags-tips på 80/20-principen från Mikael Åkesson

No items found.
Filtrera:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Ta del av våra nyheter: