Axxa

Trendspaning med Jan Sturesson

En eftermiddag med framtidsspaning stod på schemat när Jan Sturesson inledde Tillväxt Malmös nya föreläsningsserie - Tillväxt i det nya normala.

October 16, 2020

Det finns mycket att säga om framtiden och framtiden rör sig snabbt – det var två saker som stod klart efter onsdagens föreläsning om trender med Jan Sturesson. Föreläsningen utgjorde startskottet för Tillväxt Malmös nya föreläsningsserie - Tillväxt i det nya normala, som äger rum under fem separata tillfällen utspridda fram till februari 2021.

Mycket har förändrats på kort tid i vårt samhälle och denna vår har fått oss att uppmärksamma snabba förändringar mer än någonsin. Men oavsett Coronapandemi eller inte, det är alltid viktigt att hålla sig på tårna och speja in i framtiden om man vill vara först på bollen (eller i vart fall inte sist) och hänga med in i framtiden.

Jan Sturesson har mångårig kunskap om just framtidsspaning. Med en bakgrund som globalt ansvarig för offentlig och ideell sektor hos PwC och medlem i Member of World Economic Forum (WEF) och deras Global Agenda Councils (GAC), arbetar han sedan 2016 i egen regi med sitt företag Resting – Advice from the future, med fokus på just framtiden.

Spana på framtiden, men hur?

Med stor inlevelse och energi tog Jan med oss på en tankeresa in i framtiden och berättade bland annat om vikten av att ägna sig åt ”foresearch” som komplement till ”research”. Hur gör man detta då?

- Skaffa ett navigeringsunderlag. Entreprenör betyder att se och göra saker i mellanrummet, och det är precis det vi behöver ägna oss åt för att kunna trendspana. Vi letar alltså efter ett möjlighetsrum för att se vad man kan göra, berättar Jan.

- Det är viktigt att ni vet vad ni ska leta efter, annars kan ni lika gärna skippa det. Det går inte att söka överallt på allt, istället ska ni fokusera på valda områden.

När du fått span på något behöver ni, enligt Jan, värdera det ni funnit.

- Sätt in trenderna i rätt ruta (se bild nedan) för att se om det är värt för ert företag att arbeta vidare med.

Matris för att värdera trenders betydelse för det egna företaget.

Vidare handlar det om att omvandla de utvärderade trenderna som ni vill arbeta vidare med till snabba prototyper som går att testa.

- Testa, testa, testa – se vad som fungerar innan ni spenderat för mycket pengar på planering och utveckling.

Som en sammanfattning av sammanfattningen delar vi ett av Jans många talande citat- Utan spaning, ingen aning. Eller så kan vi som hade förmånen att få lyssnatill Jan denna eftermiddag sammanfatta det - Utan Jan, inget span.

Denna föreläsning med Jan Sturesson var del 1 i Tillväxt Malmös föreläsningsserie Tillväxt i det nya normala.

Del 2,Värdeskapande digitalisering, med Mattias Berglund och Sara Zakariasson

Del 3, Tillväxtstrategier i kristider, med Thomas Ahrens

Del 4, Försäljning i det nya normala, med Hasse Olsson

11/2 - Del 5, Hållbar organisationsutveckling, med Suzan Hourieh Lindberg

Kommande föreläsningar, webbinarier och samtal

No items found.
Filtrera:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Ta del av våra nyheter: