Axxa Malmö

Året med Buen Perro, del 2

I vår följetong med logistikföretaget Buen Perro får du följa företaget genom deras år i Tillväxt Malmös accelerator Axxa.

Som vi tidigare berättat är Buen Perro logistikföretaget som jobbar tillsammans med Tillväxt Malmö i acceleratorn Axxa. Under året får ni följa företaget på deras tillväxtresa tillsammans med sin affärsutvecklare Petra Lundgren. Ni kommer att få kika in på möten, ta del av deras utveckling och få en inblick i hur vi arbetar med våra tillväxtföretag. Detta är andra delen i berättelsen.

Månadsmöte med Dan och Andreas från Buen Perro

Inför det första månadsmötet skickade Petra ut en agenda innehållande punkter som Ekonomi, Försäljning/Marknadsföring och Personal för att nämna några. Att ha en agenda vid varje möte underlättar och genom att någon för anteckningar under mötet är det också lätt att följa upp beslutspunkterna vid nästa tillfälle.

Vid första månadsmötet är det också brukligt att acceleratorcheckarna från Tillväxt Malmös partners delas ut. I dagsläget har Tillväxt Malmö ca 20 partners med allt från advokater, banker, HR-specialister, webbyråer till kreditupplysningsföretag. Dessa företag erbjuder Axxa-företagen olika tjänster pro-bono (utan kostnad) eller till ett rabatterat pris då de, precis som Tillväxt Malmö, vill bidra till tillväxt och en bättre stad.

Petra, Dan och Andreas

En långsiktig plan för en långsiktig tillväxt

Utöver agendan, som kan sägas ge en god operativ bild över var företaget står idag, erbjuder Tillväxt Malmö företagen möjligheten att jobba med en tillväxtplan. Denna plan utgörs vanligtvis av en Powerpoint-fil, som innefattar diverse områden som är viktiga att belysa för ett företag i tillväxtfasen.  

-         Vi var intresserade av att jobba med tillväxtplanen, säger Dan Fellenius, en av ägarna till Buen Perro. Den ger oss möjlighet att lyfta blicken och fokusera på större frågor än de brandkårsutryckningar, som ibland symboliserar det dagliga arbetet i vår verksamhet.

Även om tillväxtplanen anpassas från företag till företag är det många grundläggande områden som är viktiga för de flesta företag. Ett exempel på ett sådant område är värdegrunden. Om det finns en tydlig värdegrund är det lättare för de anställda att fatta beslut och känna större engagemang,vilket i de flesta fall leder till snabbare tillväxt. För Buen Perros del blev det också just värdegrunden, som var det område som de fick i hemläxa att jobba vidare med till nästa månadsmöte.

Men värdegrunden är en löpande process som är viktig att förankra i många led så även om Petra och Buen Perro diskuterade den ingående vid nästa månadsmöte är den fortfarande under bearbetning. Planen på sikt är att göra en enklare personalhandbok som alla anställda på Buen Perro ska kunna tadel av.

Mer plats för ökat antal uppdrag

-         Det känns verkligen roligt att få jobba tillsammans med Buen Perro, säger Petra. De är mycket engagerade och drivande samt vill verkligen utveckla sitt företag. Extra roligt är att de har växt så mycket redan och i det här fallet syftar jag faktiskt på fysisk yta, även om jag är övertygad om att tillväxten framöver även kommer synas i resultatrapporten. På sexmånader har de gått från 50 kvadratmeter till 1 350 kvadratmeter då behovet av större lagerlokaler har ökat i takt med att fler kunder har tillkommit.

Buen Perros första flytt var från 50 till 850 kvadratmeter, men den växte de snabbt ur. Så när möjligheten kom att öka med ytterligare 500 kvadratmeter så var det inget svårt beslut att fatta för dem. Tillväxtföretaget Buen Perro ville fortsätta att öka!

Vi återkommer inom kort med vidare uppdateringar om Buen Perros resa under året tillsammans med sin affärsutvecklare Petra Lundgren.

No items found.
Filtrera:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Ta del av våra nyheter: