Axxa

Affärsutveckling med Buen Perro, del 4

Den fjärde och sista delen i följetongen med Buen Perro bjuder på en summering av det gångna året.

October 13, 2020

Som vi tidigare berättat är Buen Perro logistikföretaget som tagit hjälp av Tillväxt Malmö för att skapa tillväxt. Under året får ni följa företaget på deras tillväxtresa tillsammans med sin affärsutvecklare Petra Lundgren. Ni kommer att få kika in på möten, ta del av deras utveckling och få en inblick i hur vi arbetar med våra tillväxtföretag. Detta är fjärde och sista delen i berättelsen.

 

Ett år kan gå fort. Även om detta har varit ett mycket speciellt år, med en pandemi som lamslog landet helt i ett par veckor och drog ner tempot för många en betydligt längre tid än så, känns det ändå som året då Buen Perro har varit med i Axxa har gått väldigt fort. På det senaste månadsmötet häromdagen presenterade två av delägarna den ekonomiska rapporten efter fem månader på det brutna räkenskapsåret. Jämfört med samma period förra året har Buen Perro dubblat sin omsättning och kraftigt förbättrat sitt resultat. Det får man säga är mycket bra jobbat i dessa tider!

Hitta rätt kunder

Framgångsfaktorerna har varit många, men idogt arbete med kunden i fokus har varit en av dem. Buen Perro vill inte, och ska inte, vara bara ytterligare en i mängden av logistikföretag. De har sitt främsta fokus på möbelföretag och levererar en mycket stor del av de sängar som säljs i sydvästra Skåne idag. Försäljning har varit en återkommande punkt på många av mötena med Tillväxt Malmö under året. Vilka är företagets JA-kunder, deras NJA-kunder och deras NEJ-kunder? För de facto är det så att ett företag inte ska jobba med alla typer av kunder. Det finns dem som inte är rätt, som inte är lönsamma eller som tar mer än de ger och ju snabbare det går att definiera dem desto bättre.

- Under detta år har vi insett vikten av att identifiera kunder som passar in i vårt flöde för att kunna erbjuda den bästa och mest effektiva lösningen, men även än mer förstått risken med att ha för stor del av omsättningen ifrån en och samma kund, säger Dan Fellenius, en av delägarna på Buen Perro. Detta är något vi tar med oss och vi jobbar ständigt med att öka vår kundstock och vårt nätverk.

Andreas Freed, Björn Piepkow och Dan Fellenius.

Vidareutbilda personalen

En annan framgångsfaktor har varit den medvetna satsningen på att utbilda personalen och få dem att förstå hur viktiga de är för företaget och dess varumärke. Buen Perro jobbar med många unga personer, de flesta av dem timanställda, och här finns utmaningar med att få dem att agera enligt Buen Perros önskan och riktlinjer. För att säkerställa detta på ett bättre vis har en Personalhandbok tagits fram under året. Den innehåller Buen Perros övergripande vision och affärsidé, företagets olika policys för arbetsmiljö, trafiksäkerhet och kvalitet samtidigt som den innehåller konkreta råd och tips angående den dagliga verksamheten, kontroll av fordon & utrustning mm. Handboken avslutas med en samling av alla de dokument, ex ledighetsansökan, som är aktuella för medarbetarna.

- Ett växande serviceföretag behöver tydliga värderingar och rutiner som samtliga medarbetare känner till och lever efter. Något vår personalhandbok hjälper oss med att kommunicera, säger Andreas Freed, en annan av delägarna på företaget.

Montering av ben på en levererad säng.

Året som tillväxtföretag har avslutats och vi på Tillväxt Malmö har haft förmånen att följa ytterligare ett spännande företag. Ett företag som siktar mot att bli Gasellföretag och det är vi på Tillväxt Malmö också övertygade om att de kommer att bli inom kort.

- Vårt år med Tillväxt Malmö har varit spännande, roligt och utmanade. Men framförallt har affärsutvecklingen varit givande. Att ha ett bollplank att bolla idéer och tankar med har varit berikande, och hjälpt oss att fokusera och vidareutveckla företaget och oss själva mot nya mål, säger Andreas.

- Det vi också ville ha hjälp med var att uppnå mer struktur, effektivisering och nätverkande, fortsätter Dan. När man får denna hjälp så blir man också tvungen att ta tag i de åtgärder man åtagit sig fram till nästa möte, vilket i vanliga fall kanske hade blivit mindre prioriterat på grund av tidsbrist. Det var också nyttigt att få en erfaren och duktig affärsutvecklare att se på vår verksamhet med nya ögon. Stort tack till vår affärsutvecklare Petra Lundgren och alla extremt kompetenta personer på Tillväxt Malmö − vi är väldigt tacksamma att ett ungt företag som vårt fick chansen att spendera denna tid med alla.

Nu övergår Buen Perro till att vara ett Alumni-företag, men vi hoppas få nöjet att träffa dem framöver på kommande Tillväxt Malmö arrangemang eller i något annat sammanhang. Stort lycka till på den framtida tillväxtresan!

Buen Perro

Här hittar du de andra delarna i serien om Buen Perros år med affärsutveckling:

Affärsutveckling med Buen Perro - del 1

Affärsutveckling med Buen Perro - del 2

Affärsutveckling med Buen Perro - del 3

Vill du veta mer om Buen Perro? Besök deras hemsida här>>

No items found.
Filtrera:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Ta del av våra nyheter: