Jan-Erik Bengtsson, affärsutvecklare på Tillväxt Malmö:
Jan-Erik Bengtsson, affärsutvecklare på Tillväxt Malmö.

Tillväxt bygger på ökad försäljning. Det är bara i enstaka undantagsfall som försäljning ökar av sig själv. Alla företag måste – förr eller senare – prioritera försäljningen. Försäljning är ett stort område där det inte finns några enkla och snabba framgångsrecept. Framförallt är det hårt och systematiskt arbete som skapar framgång. Men nedan följer ändå några tips baserade på många års erfarenhet av försäljning.

Som säljare behöver du ha ett positivt mindset!

Många tycker det är svårt och lite obehagligt att sälja, framförallt att ta ”kalla samtal”. Men visst är det så, att du är stolt över ditt företags erbjudande? Då handlar försäljning inte om att ”pracka på” kunderna något de inte behöver eller vill ha, utan att hjälpa dem att lösa ett problem eller tillfredsställa ett behov på bästa sätt.

Identifiera företagets fokuskund!

Ovanstående bygger på att vårt erbjudande verkligen löser ett problem eller tillfredsställer ett behov. På riktigt. Så att kunden är beredd att betala. Vem är det? Fokusera på dessa kunder. Förädla och renodla så att fler och fler kunder passar ert fokus. Under resans gång kanske du samtidigt kan passa på att avveckla några kunder som egentligen inte passar för er?

Välj kund - istället för att bli vald!

Nu har vi ett bra erbjudande som tillgodoser ett behov för våra fokuskunder. Då gäller det att vi håller fokus! Avsätter tid för att aktivt bearbeta nya potentiella fokuskunder. Vi väljer vilka. ”Tvillingar”, dvs kunder som liknar våra bra befintliga kunder, brukar vara tacksamma att bearbeta. Säg nej till kunder som kommer till oss och innebär att vi måste utveckla vårt erbjudande bort från det som vår fokuskund behöver.

Lycka till!

No items found.
Filtrera:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Ta del av våra nyheter: