Seminarier

Optimera din synlighet online – grunderna i digital marknadsföring

Öka antalet besökare till din hemsida genom SEO optimering och betalannonsering. Sammanfattning från webbinariet med First Vision om digital marknadsföring.

April 14, 2021

Pandemin har bidragit till nya beteenden hos många av oss och vi spenderar alltmer tid på nätet, både för att socialisera och handla. Internetstiftelsens senaste rapport över internetanvändningen i Sverige skriver att närmare 70% av alla 65+ säger att de kommer att fortsätta handla på nätet även efter det att pandemin klingat av. Som företag är det alltså viktigare än någonsin att finnas på nätet och ha ordning på sin digitala marknadsföring för att kunderna ska hitta till dig. Men hur gör man då?

Miray Maalouf och Martin Larsson från vårt partnerföretag First Vision guidade oss genom grunderna i digital marknadsföring i den andra delenav föreläsningsserien Tillväxt Malmös digitala verktygslåda.

 

Webb och struktur

– Se din hemsida som din kundtjänst online, berättar Miray. Så som du tar emot dina kunder fysiskt så ska du också ta emot dem digitalt. Det är här du delar med dig av all information angående ditt företag.

För att din hemsida ska hittas och kunna läsas av Googles algoritmer måste man använda sig av rätt rubrikstruktur.

– En av det starkaste signalerna som Google läser av på en hemsida är huvudrubriker. Huvudrubriken anges H1 och det följer rubriker ända ner till H7. En bra grundregel är att du kan ha samma antal av en rubrik som siffran anger, dvs H1 = huvudrubrik förekommer enbart 1 gång per sida.

Designen för hemsidan är viktig och ska spegla vad det är du vill förmedla till din målgrupp.

– Utgå alltid från din målgrupp och vad det är du vill förmedla, säger Martin. Utifrån dessa aspekter bygger du sedan designen så att sidan blir lätt att använda och attraktiv. Bygger man en sida enbart utifrån en häftig design är risken stor att man missar sin målgrupp.

Miray fyller i Martins resonemang:

– Precis, målgruppen är a och o när du ska designa och fylla en hemsida med content (innehåll). Vem är din målgrupp, vad vill de läsa om, vilket ton passar dem, hur rör de sig på nätet och vilka frågeställningar har de? Du behöver fundera igenom dessa bitar för att kunna skapa rätt content och design som passar just din målgrupp.

Besökare idag har ont om tid och begränsat tålamod. Hastigheten för din sida är därför väldigt viktig.

– Det gäller även för Google. Har du en sida som laddar långsamt så kommer du att bli nedprioriterad av Google, säger Martin.

Ett bra sätt att testa hastigheten på sin sida är att gå inpå:
https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Här får du också tips på vad du kan förbättra på din hemsida för att den ska ladda snabbare.

– Många gånger är det bilder och video som behöver optimeras för att förbättra sidans hastighet, säger Miray.

Martin fyller i:

– När det gäller film så är rekommendationen att inte lägga den direkt på hemsidan utan i stället använda sig av de stora kanalerna som ex Youtube och länka.

Sidans huvud- och underrubriker

SEO – sökordsoptimering

On-page optimering är saker som du själv kan förbättra på din sida för att rankas högre på Google.

– När du ska skapa content till din sida är det bra om du gör en genomgående analys som talar om din målgrupps kön, ålder, intresse och var de befinner sig geografiskt. Skapa sedan ditt innehåll utifrån den informationen du tagit fram om din målgrupp. Mängden innehåll på en sida bör minimum ligga på mellan 200 – 400 ord per undersida. Har du för lite innehåll (2–4 meningar/ undersida) kan Google komma att välja bort din sida pga för lite relevant och intressant information.

Bildsökningar blir allt vanligare, se därför till att namnge dina bilder på ett korrekt och beskrivande sätt med alt taggar. Undvik alltså att ladda upp filer som heter ex. IMG_1234.

Ett bra knep som Miray delar med sig av är att göra en lite konkurrensanalys för sökord.

– Ge dig ut på Google och sök på olika sökord och se vilka dina konkurrenter använder och vilka placeringar de har. Se sen överhur du kan arbeta med dina sökord i förhållande till dina konkurrenter för att få en bra placering på Google.

Vill man se hur man själv ligger till på sina sökord så rekommenderar Miray och Martin att man gör så i inkognito-läge, dvs i privatläge vilket innebär att din surfhistorik inte sparas.

– Vi hör ofta från kunder att de ligger väldigt bra till på Google när de söker på sina sökord. Och det gör man om man surfar inloggad på exempelvis Chrome och då besöker sin egen hemsida många gånger. Då tolkar Google det som att det är en intressant hemsida för dig och den kommer att få en bättre ranking när du sedan söker på sökord relaterade till din hemsida. Bättre då att söka inkognito så att du får en mer rättvis bild.

För att Google ska förstå vad din hemsida handlar om är det viktigt att använda dina önskade sökord ett antal gånger.

– Man bör dock undvika så kallad keyword stuffing, vilket innebär att man strösslar sitt sökord jättemycket. Håll dig till ca 1 –1,5% av antalet ord. Använd dig också gärna av synonymer.

Titel och metabeskrivning är till för att driva in rätt trafik till er hemsida via Google.

– Med titeln ska du fånga eller väcka besökarens intresse. Metabeskrivningen kompletterar titeln genom att berätta vad sidan handlar om samt besvarar besökarens fråga på ett relevant och intressant sätt, säger Miray. Detta behöver göras för varje undersida och har du en webbshop så behöver det göras för varje enskild produkt.

Cookies är små kodfiler som sparas på besökarens webbläsare när hen besöker en hemsida.

– Detta görs bland annat för att samma sida ska laddas snabbare nästa gång du besöker den. Det används också för att kunna följa besökaren på sidan, hur den kommit in och vad den söker efter, säger Martin. Idag behöver du ha information på din hemsida med en text som beskriver hur informationen samlas in och lagras samt i vilket syfte. Detta har med GDPR att göra och är något som krävs på en modern hemsida idag.

Content och målgruppsanpassning

Betalannonsering – snabb väg till toppen

Att nå höga placeringar genom att arbeta organiskt på hemsidan med SEO är ett långsiktigt arbete. Vill man snabbt skaffa sig mer synlighet så är betald annonsering ett bra sätt. Google har ett antal olika lösningar för betalannonsering. När du gör en vanlig sökning på Google så är de fyra första resultaten du ser reserverade till annonser om det är någon som valt att annonsera på sökorden du använt.

– Sökannonser består av ren text, inga bilder eller video. Vill du i stället ha bild eller video så kan du använda dig av displayannonser. Dessa placeras på olika hemsidor utifrån vad du har angett för geografiskt område och typ av sidor baserat på din målgrupps intresse, berättar Miray. Här är det bra att arbeta med färgglada bilder som väcker uppmärksamhet och syns tydligt.

Dina kampanjer går att nischa till din målgrupp på ett mycket specifikt sätt.

– Det är ett fantastiskt verktyg, säger Miray. Många vet inte om att man kan synas på olika sidor utan att behöva kontakta respektive leverantör. Detta görs via Google Ads och då får du gratis visningar och betalar enbart om besökare klickar på din annons.

Remarketing innebär att du med hjälp av cookies kan rikta specifika kampanjer mot besökare som har lämnat din hemsida utan att ha utfört ett önskat beteende, ex att handla.

– Vi har väl alla sett det, man besöker en sida och sedan dyker det upp reklam från den sidan överallt. Retargeting är ett bra sätt att hålla sig top of mind hos sina kunder så de inte går till en konkurrent. Men man ska vara medveten om att det kan bli för mycket av det goda. Håll det på en lagom nivå annars riskerar du att irritera dina kunder.

Rörligt material är, som vi alla vet vid det här laget, något som växer stort och attraherar kunder.

– Youtube är idag är den näst största sökmotorn så det är en bra idé att finnas där. Vi brukar rekommendera klipp som är mellan 15–30 sekunder, avslutar Miray.

Digital marknadsföring är ett stort område och det gäller att hänga med i utvecklingen. Man kan lära sig mycket genom att testa sig fram och så finns det såklart en mängd olika byråer som kan hjälpa till med såväl enstaka lösningar som helhetslösningar. Du som är Tillväxt Malmöföretag har möjlighet att nyttja din partnercheck för att få kostnadsfri analys och genomgång av just din webbplats samt 2h rådgivning inom digital marknadsföring av First Vision. Kontakta Miray eller Martin för att veta mer. Kontaktuppgifter finns längre ner.

Display annonsering

Gratisverktyg för att analysera och optimera din hemsida:

· Google Analytics – ger dig insikter till hur dina besökare använder din hemsida, ex hur de rör sig på hemsidan, hur länge de stannar, vilka enheter de kommer ifrån mm.

· Google Tag Manager – underlättar så att du slipper lägga in koder för spårning på din hemsida. Hjälper dig mäta specifika mål på hemsidan.

· Google Search Console – se vilka sökord eller sökfraser som dina besökare har kommit in via och vilken placering du har på de olika sökorden eller fraserna.

Miray Maalouf
076 167 53 53
miray.maalouf@firstvision.se

Martin Larsson
070 941 56 86
martin.larsson@firstvision.se

 

Detta var del 2 i Tillväxt Malmös digitala verktygslåda. Besök vårt kalendarium för att ta del av kommande event i serien.

No items found.
Filtrera:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Ta del av våra nyheter: