Peter Öhrbom, affärsutvecklare på Tillväxt Malmö
Kunder med synpunkter är värdefulla kunder
Kunder som har synpunkter på din organisation och på din leverans är värdefulla. De är värdefullare än de kunder som du aldrig hör något ifrån av den anledningen att de visar engagemang för ditt företag. De vill att det skall bli bättre och att de skall få en bättre leverantör i fortsättningen. Ta väl vara på det visade engagemanget och var öppen för att genomföra förändringar där det är klokt och befogat.
När jag säger krävande kunder menar jag inte allmänt svåra eller gnälliga kunder som aldrig tycks bli nöjda hur ni än försöker slå knut på er själva. Den typen av kunder kan i själva verket vara dina nejkunder. Kunder ni aldrig skulle ha tagit in från första början men av någon anledning ändå har behållit en tid och kanske rent av förlorat pengar på. I min roll som konsult och affärsutvecklare har jag ännu inte träffat på ett enda företag som inte haft minst ett par olönsamma och missnöjda kunder. Rensa ut dem så blir både ni och kunden mer tillfredsställd.
Hitta rätt bland dina nejkunder
Tricket är att lära sig att skilja mellan nejkunderna och de kunder som faktiskt är krävande men rätt för oss. Skillnaden ligger oftast i hur kunderna ställer krav på oss. Handlar det om prisfrågor, leveranstider eller annat återkommande finns det anledning till reflektion och bättring. Handlar det om kärnan i erbjudandet och andas kravställandet en stor betydelse för kunden kan det mycket väl vara tillfället du letat efter för att väckas ur vardagen och se det som en utmärkt möjlighet att vässa erbjudandet ytterligare. Samtidigt kan du reflektera över vilka andra kunder, som likt denna, borde uppmärksammas på vårt nya och förbättrade erbjudande.
Ta tillfället i akt att göra den krävande kunden till er främsta ambassadör, möjligheterna finns där och då kunden visat sitt tydliga engagemang. Lite lättsamt uttryckt är även en reklamation ett utmärkt tillfälle till nyförsäljning!
Nyheter
Axxa
Intervjuer
Maxa Malmö
Intervjuer
Maxa Malmö
Intervjuer
Intervjuer
Maxa Malmö
Intervjuer
Nyheter
Axxa
Maxa Malmö
Intervjuer
Seminarier
Tillväxttips
Maxa Malmö
Intervjuer
Nyheter
Intervjuer
Maxa Malmö
Intervjuer
Nyheter
Seminarier
Nyheter
Intervjuer
Nyheter
Intervjuer
Nyheter
Seminarier
Nyheter
Seminarier
Nyheter
Maxa Malmö
Seminarier
Nyheter
Intervjuer
Intervjuer
Maxa Malmö
Nyheter
Nyheter
Maxa Malmö
Intervjuer
Maxa Malmö
Maxa Malmö
Intervjuer
Maxa Malmö
Intervjuer
Maxa Malmö
Intervjuer
Maxa Malmö
Intervjuer
Seminarier
Nyheter
Nyheter
Axxa
Nyheter
Seminarier
Seminarier
Nyheter
Intervjuer
Axxa
Seminarier
Seminarier
Axxa
Intervjuer
Axxa
Intervjuer
Axxa
Seminarier
Axxa
Seminarier
Axxa
Nyheter
Axxa
Nyheter
Intervjuer
Axxa
Övrigt
Videos
Tillväxttips
Axxa
Seminarier
Axxa
Seminarier
Axxa
Intervjuer
Seminarier
Seminarier
Axxa
Videos
Tillväxttips
Axxa
Seminarier
Maxa Malmö
Intervjuer
Axxa
Videos
Tillväxttips
Axxa
Seminarier
Videos
Tillväxttips
Videos
Seminarier
Intervjuer
Videos
Tillväxttips
Seminarier
Intervjuer
Maxa Malmö
Videos
Tillväxttips
Seminarier
Axxa
Seminarier
Axxa
Axxa
Tillväxttips
Videos
Seminarier
Axxa
Axxa
Tillväxttips
Videos
Seminarier
Axxa
Seminarier
Axxa
Nyheter
Axxa
Axxa
Tillväxttips
Seminarier
Axxa
Axxa
Intervjuer
Övrigt
Axxa
Seminarier
Axxa
Axxa
Tillväxttips
Axxa
Seminarier
Axxa
Tillväxttips
Axxa
Intervjuer
Maxa Malmö
Axxa
Tillväxttips
Nyheter
Maxa Malmö
Maxa Malmö
Intervjuer
Videos
Seminarier
Maxa Malmö
Seminarier
Axxa
Tillväxttips
Intervjuer
Highway to business
Axxa
Intervjuer
Axxa
Tillväxttips
Axxa
Intervjuer