Axxa

Månadens tillväxttips: Lyssna på krävande kunder!

Vår affärsutvecklare Peter Öhrbom berättar i Månadens tillväxttips om varför det är värdefullt med krävande kunder.

October 10, 2019

Peter Öhrbom, affärsutvecklare på Tillväxt Malmö

Kunder med synpunkter är värdefulla kunder

Peter Öhrbom

Kunder som har synpunkter på din organisation och på din leverans är värdefulla. De är värdefullare än de kunder som du aldrig hör något ifrån av den anledningen att de visar engagemang för ditt företag. De vill att det skall bli bättre och att de skall få en bättre leverantör i fortsättningen. Ta väl vara på det visade engagemanget och var öppen för att genomföra förändringar där det är klokt och befogat.

När jag säger krävande kunder menar jag inte allmänt svåra eller gnälliga kunder som aldrig tycks bli nöjda hur ni än försöker slå knut på er själva. Den typen av kunder kan i själva verket vara dina nejkunder. Kunder ni aldrig skulle ha tagit in från första början men av någon anledning ändå har behållit en tid och kanske rent av förlorat pengar på. I min roll som konsult och affärsutvecklare har jag ännu inte träffat på ett enda företag som inte haft minst ett par olönsamma och missnöjda kunder. Rensa ut dem så blir både ni och kunden mer tillfredsställd.

Hitta rätt bland dina nejkunder

Tricket är att lära sig att skilja mellan nejkunderna och de kunder som faktiskt är krävande men rätt för oss. Skillnaden ligger oftast i hur kunderna ställer krav på oss. Handlar det om prisfrågor, leveranstider eller annat återkommande finns det anledning till reflektion och bättring. Handlar det om kärnan i erbjudandet och andas kravställandet en stor betydelse för kunden kan det mycket väl vara tillfället du letat efter för att väckas ur vardagen och se det som en utmärkt möjlighet att vässa erbjudandet ytterligare. Samtidigt kan du reflektera över vilka andra kunder, som likt denna, borde uppmärksammas på vårt nya och förbättrade erbjudande.

Ta tillfället i akt att göra den krävande kunden till er främsta ambassadör, möjligheterna finns där och då kunden visat sitt tydliga engagemang. Lite lättsamt uttryckt är även en reklamation ett utmärkt tillfälle till nyförsäljning!

No items found.
Filtrera:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Ta del av våra nyheter: